Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Tunnan blir frimärke

Foto:

Norrköping2001-10-22 00:00
Att kunna flyga är en urgammal förhoppning och Leonardo da Vinci (1452-1519) var en av dem som försökte. I hans skissböcker fanns olika idéer och även en helikopter. Emanuel Swedenborg gjorde 1716 ett utkast till ett flygplan drivet av en propellerliknande anordning
Otto Lilienthal (1848-96) gjorde banbrytande glidflygningar. Han var en framgångsrik maskiningenjör och i ett hörn av fabriken tillverkades glidplanen i bambu, rotting och bomullstyg. Vid en flygning 1896 överstegrades planet i en vindby. På väg till sjukhuset yttrade han de berömda orden: Offer måste skördas.
På frimärket ser man ett av hans tidiga hängflygplan (översta bilden till vänster).

<b>Gammalt flygsällskap</b>
KSAK, Kungliga Svenska Aeroklubben, är världens näst äldsta flygsällskap, bildat år 1900. Den symboliseras här av ett segelflygplan typ DS Weihe. Det gula planet i bakgrunden är en Saab 91 Safir. I maj 1947 gjorde greve Carl-Gustaf von Rosen en världsrekordflygning Stockholm-Addis Abeba nonstop. Det vita planet är en MFI-9 från Malmö Flygindustri.
Saab J 29 "Tunnan" var det första jetplanet med pilformade vingar som blev operativt i Västeuropa. Motorn var konstruerad av De Havilland i England och Flygmotor i Trollhättan. Den hade relativit stor diameter (1,35 m) därför fick flygkroppen en ganska rund utformning och smeknamnet Tunnan blev självklart.

<b>Till F 13</b>
Den första serietillverkade Tunnan levererades till F 13 i Norrköping i maj 1951. Det blev en viktig modernisering av flygvapnet. Efter dåtida förhållanden var det ett avancerat flygplan vilket krävde att piloterna hade god flygutbildning i botten, ty det fanns ingen tvåsitsig skolversion.
Att det var en konstrution i världsklass bekräftades genom två världsrekord. Det första (1954) på 500 km sluten bana och medelhastigheten var 822 km/tim. Det andra (1955) på 1000 km sluten bana och noteringen blev 900,6 km/tim. 1961 sändes ett förband Tunnan till Kongo för att skydda FN:s verksamhet. Där väckte planet internationell uppmärksamhet för sin effektivitet och stryktålighet.
Fyra av totalt elva plan återvände och ett finns på Flygvapenmuséet i Linköping. De övriga förstördes på platsen. Planet på frimärket sprängdes på Kaminabasen i augusti 1963.
Den sista flygningen med J 29F gjordes den 29 augusti 1976 i samband med flygvapnets 50-års jubileum. Det blev slutet på en epok som varade i 28 år.

<b>Postflygplan</b>
Friedrichshafen FF 49 var ett ombyggt bombplan som användes till postflyg på linjen Köpenhamn-Malmö-Warnemünde. Det var en trafik som varade från augusti till oktober 1920. Efter första världskriget byggde man om bombplan i Frankrike och England till passagerarplan. En del nästan i "befintligt skick".
Ultralätt Trike är ett slags luftens motorcyklar, som har vuxit till sig både i säkerhet och antal. I Sverige finns ett hundratal. På frimärket ser man en Manair Flash Alpha, som är tvåsitsigt och drivs av en 50 hästars tvåtaktsmotor.
Douglas DC-3 var ett av de plan som gav världen vingar. Redan 1937 fick svenska ABA sin första DC-3:a. Farten var 260-270 km/tim och man flög på behaglig utsiktshöjd, ty planaet hade inte tryckkabin. Som mest hade SAS (ABA) 39 DC-3:or 1949. Planet på bilden flög nattpost i Sverige från 1938 fram till andra världskrigets utbrott 1939.
Frimärkena, som är avsedda för inrikes brev, gavs ut lördagen den 6 oktober (Frimärkets dag).

FAKTA: Posten Frimärken, Focus -98, Internet: http://home7.swipnet.se/~w-76412/saabj29.htm
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om