Tunga transporter ett allt större problem för Alstom
FINSPÅNGAlstom ökar sina tunga transporter från cirka 50 årligen till cirka 100. Därmed blir företaget ännu mera angeläget om att de nuvarande vägproblemen på 51:an och inne i Norrköping ska lösas.- Naturligtvis påverkar transporterna vår konkurrensförmåga, säger marknadsdirektör Sören Ramström.
- Den orden är en del i den transportökning som vi bedömer kommer att ske, säger Sören Ramström. Ökningen sker inte över en natt, men vi ser möjligheter att dubbla volymen.
- Transporterna från oss är mycket tunga, det handlar om genomsnittsvikter på 160 ton. Enskilda transporter kan väga över 200 ton, säger Sören Ramström.
Transporterna är också högre och bredare än normalt och dagens vägar räcker inte till. Alstom tillhör dem som uttalat sig för en förbifart i Svärtinge, liksom ledande politiker både i Finspång och Norrköping.
- Vi blockerar delar av vägen i dag. Efter Glan går det inte att köra om och i Svärtinge har vägen gjorts smalare. Det är ett problem.
<b>Norrköping </b>
Alstom välkomnar en förbifart vid Svärtinge, men att transportproblemen inne i Norrköping löses är minst lika viktigt, kanske viktigare för Alstom.
- Inne i Norrköping är det i dag en smärre katastrof, säger Sören Ramström. I dag måste vi köra Norra Promenaden ner, förbi Resecentrum och vidare ner mot hamnen och tungkranen. För att våra stora transporter ska komm fram måste elledningar till spårvagnar lyftas ner, passagerare åka buss istället, trafiken på angränsande vägar stoppas upp och sedan ska elledningarna lyftas upp igen. Det är inte rimligt att hålla på med det två gånger i veckan.
Dessutom är rondellen på Norra Promenaden stenlagd en bit inför att transporterna ska kunna ta sig runt.
- Bilarna måste köra upp på rondellen för den är för smal.
<b>Till hamnen</b>
Vad som skulle lösa Alstoms problem vore att slippa åka Norra Promenaden.
- Någon annan väg finns inte i dag, med det skulle kunna finnas om 51:an så att säga förlängdes över gärdena ner till hamnen, eller rättare sagt att E4 och E22 ska kopplas ihop med en ny väg ner till hamnen.
Sören Ramström sticker inte under stol med att transportproblemet kan var en käpp i hjulet för Alstom, jämfört med dess konkurrenter på marknaden.
- Det kan ju vara en belastning när kunderna jämför oss med andra fabriker. Det sker hela tiden en värderingsprocess, där alla faktorer vägs in.
Men att transportera skulle vara den tuva som stjälper ett helt företagslass så att Alstom inte kan vara kvar i Finspång, tror han inte.
- Nej, enbart transportproblemen skulle inte ha den inverkan.
<b>"Viktigt"</b>
Mattias Ottosson (s) kommunstyrelsens ordförande i Norrköping säger att när det gäller Svärtinge så är planarbetet klart för kommunens del.
- Nu är det Vägverket som äger frågan. Ombyggnaden går på deras budget och enligt deras arbetsplaner kan ombyggnad inledas 2003 eller 2004. Om det skulle bli överklaganden påverkar det tidsplanen.
Beträffande vägsträckning till hamnen är det en senare fråga, uppger Mattias Ottosson.
- Den delen finns inte med just nu, men vi jobbar intensivt med den. Var alla politiks partier står i frågan känner jag inte till, men vi kommunledningen anser att den är viktig.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!