Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Tror på Skavsta

Norrköpings framtida flygplats heter - Skavsta!
Det undslapp sig kommundirektör Björn Johansson i en föredragning inför kommunfullmäktige.
Han blickade framåt tio år, mot en tid med Ostlänken i bruk. Då tar man sig till Skavsta som ingenting...

Skavsta. Foto: Scanpix

Skavsta. Foto: Scanpix

Foto: Fotograf saknas!

NORRKÖPING2007-03-13 06:00
Kommundirektören hamnade väl lite utanför dagordningen, för det var ju om Fjärde storstadsregionen som han skulle informera. Men han blickade, till slut, också tio år framåt i tiden.
Och såg då sig själv, med Ostlänken etablerad, ta snabbtåget till vad som vid det laget kommer att vara Norrköpings flygplats - Nyköpings Skavsta!
Av ledamöterna i fullmäktige, som ju sett till att kommunen tagit över Kungsängen, var det bara en som reagerade på kommundirektörens "vanvördiga" utsagor. Redar Baskin (m) ville ha en precisering.
Björn Johansson svarade, att beslutet att ta över flygplatsen varit helt riktigt; det handlar ju också om rätt många år.

Färre flygplatser
- Men i framtiden kommer det att flygas från färre platser i landet, och med de snabba pendlingar som kommer att finnas lutar det mot en stor flygplats norr om Stockholm (Arlanda) och en söder om (Skavsta).
Till Folkbladet sade han, att med bara lite mer än tio minuters pendlingstid från Norrköping till Skavsta blir det ju ett annat läge. Han noterade också utländskt kapitals vilja att satsa på Skavsta.
Kommunstyrelsens ordförande Mattias Ottosson, som inte yttrade sig om saken i fullmäktige, svarade skrattande på Folkbladets fråga. För sin del trodde han visst, försäkrade han, att Norrköpings flygplats kommer att finnas kvar även om tio år.
Men tillade också omgående, att med Ostlänken kommer resandemönstren att förändras mer drastiskt än många idag anar.
- Ingen kommer att flyga Stockholm-Göteborg längre, när snabbtågen går mellan stadskärnorna. Och för Norrköpings del blir naturligtvis frågan, om Köpenhamnslinjen då kan ha spelat ut sin roll.
- Men det kan ju också finnas andra förbindelser härifrån, det kan finnas charter, fraktflyg. Det där vet man idag inte så mycket om.
I sin föredragning om Fjärde storstadsregionen sa kommundirektören också, att det bara är under de senaste 10-15 åren som kommuner och regioner aktivt marknadsfört sig. Ju större stadsregioner, desto kraftfullare tillväxt - och här står idag Stockholm, Göteborg, Malmö i särklass.
Norrköping/Linköping underpresterar jämfört med andra större kommuner. Och det är då inte som så, att det är Norrköping som drar ner. För inte heller Linköping går så överväldigande bra.
- Medan de andra kommunerna går som tåget, sade Johansson.

Mer oklart
Han sade också, att om ansvarskommitténs tankegångar leder till indelning av landet i nio regioner blir Östergötland, med Norrköping/Linköping, ett rätt självklart centralområde - som andra områden då "dockas" till. Men med bara blir sex regioner blir Östergötlands framtida roll mer oklar.
Fullmäktigeförhandlingen dominerades sedan av olika medborgarförslag, bland de många som formligen vällt in.
Därutöver ställde Jörgen Rundgren (m) en fråga till Kerstin Hildebrand (v) om de medicinskt färdigbehandlade patienterna, som ligger kvar på Vrinnevisjukhuset. Han pekade på bristen på olika slags boende och underströk, att de kvarliggande patienterna kan äventyra tillförandet av operationer till ortopeden. För till detta krävs också vårdplatser.
Hildebrand svarade, att antalet kvarliggande utskrivningsklara varierade. Det kunde vara bara fem, men också 15-20. Dagssiffran är 11. Någon omedelbar lösning hade hon inte till hands.

Pratades på
Fullmäktige bevisade sin pratgladhet på en interpellation från Jirina Klevstigh (m), om vilket kommunalt stöd som elever på fristående skolor får till sina avslutningar.
Trots att det strax framgick, att Klevstighs frågor baserades på felaktiga, eller om det nu var fel uppfattade - även här gavs olika bud - uppgifter i en NT-artikel malde den fruktlösa "diskussionen", med inlägg och repliker, ändå på i över en halvtimme.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om