Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Transportstrejk – i en timme

En timme, sedan var allt över. Så snabbt kom transportstrejken och gick igen, efter att ha brutit ut vid lunchtid igår. Sedan kunde nämligen ett nytt, treårigt transportavtal tecknas, med betydande fackliga landvinningar.– En seger, konstaterar en nöjd Michaela Leo, avdelningsordförande på Transport i Östergötland.

Klockan 12.00 vandrade terminalarbetarna på DHL i Norrköping ut från sina arbeten. Men de behövde bara strejka i en timme - sedan hade deras fackförbund vunnit ett nytt avtal.

Klockan 12.00 vandrade terminalarbetarna på DHL i Norrköping ut från sina arbeten. Men de behövde bara strejka i en timme - sedan hade deras fackförbund vunnit ett nytt avtal.

Foto: Robert Svensson

NORRKÖPING2013-04-25 04:40

En obönhörlig vindpina mötte de första strejkarna – terminalarbetarna – som promenerade ut från DHL:s anläggning på Kommendantvägen i Norrköping klockan 12.00 igår.

Då var kampviljan stor.

– Nu siktar vi på att fightas, fastslog Lennart Johnsson, ombudsman på fackliga Transportarbetareförbundet.

Terminalarbetaren Torbjörn Nilsson som nyss lämnat sitt pass fyllde i:
– Vi får vänta och se hur lång tid det här tar.

Men det skulle inte bli så mycket av vare sig fajt eller väntan. För i paritet med vindarna över Norrköping igår så blåstes strejken hastigt av – bara strax efter att den påbörjats.

Ökad trygghet

Avgörande för det plötsliga beskedet var den propplösning som ägde rum i den tunga bemanningsfrågan. Transport fick med sig nya villkor som låg till grund för tecknandet av ett nytt avtal.

– Det har varit så att någon ena dagen kan få sparken, för att nästa bli inhyrd via ett bemanningsföretag, det är ju den otryggheten vi vill få bort, poängterade Lennart Johnsson när strejken stundade igår.

– Just i Norrköping har vi varit ganska förskonade från det, men det är ju något som blivit vanligare och vanligare, helt klart, säger Torbjörn Nilsson, som arbetat på DHL i Norrköping i snart 16 år.

Större inflytande

I det nya treåriga avtalet ges facket ett större inflytande när en arbetsgivare planerar ta in personal via bemanningsföretag. Det är en landvinning i maktbalansen som betyder mycket, förklarar Michaela Leo  som är lokal ordförande på Transport.

– Det är inte ett veto, men vi nu får betydligt större möjligheter att förhandla när företag bestämmer sig för att anlita.

Dessutom justeras lönenivåerna till att ligga i fas med övriga LO-förbund.

– Ett högst rimligt krav, som också är mycket glädjande att få igenom.

När Folkbladet når Leo är hon just på väg ut för att träffa medlemmar i centrala Norrköping.

– Det har varit positiv respons, det lilla jag hunnit se på hemsidan och Facebook. Någon har tyckt att vi vek oss för lätt, men det håller jag inte med om.

Fortsatta frågetecken

Men avtalsrörelsen är långt ifrån över. Ännu berörs bland annat väktare och sopgubbar av konflikten, vars respektive avtal inte nått en lösning. För de grupperna pågick sedan lunchtid igår stridsmanövrar i form av blockader mot övertid, mertidsarbete, nyanställningar och inhyrning av personal.

Och i nästa vecka kan Kommunal bli nästa fackförbund att ta sina medlemmar ut i strejk.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om