Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Trafikverket till attack mot SVT

Sveriges Television har i ett antal inslag hävdat att Trafikverket har gjort grova fel i sina trafikprognoser och att dessa fel har lett till miljardinvesteringar har gjorts på felaktiga premisser. SVT:s påståenden är helt felaktiga, okunniga och oseriösa säger Trafikverket.

Trafikverket svarar. Gunnar Malm är generaldirektör på Trafikverket. Här tillsammans med infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd.

Trafikverket svarar. Gunnar Malm är generaldirektör på Trafikverket. Här tillsammans med infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd.

Foto: JESSICA GOW / TT

Norrköping2014-06-08 10:11

I ett pressmeddelande från Trafikverket sägs bland annat att "De framräknade siffrorna har enbart ingått i arbetet för att förbättra själva prognosmodellen och inte legat till grund för några investeringsbeslut eller den Nationella planen. (--) De siffror som nu redovisas har alltså aldrig varit underlag för beslut om några investeringar. Det SVT påstår är helt felaktigt och bygger på okunskap."

Modellen för trafikprognoser är "öppen och är framtagen i samarbete med forskare inom trafikanalys, statistik och nationalekonomi", skriver Trafikverket. Enligt pressmeddelandet ger modeller "aldrig en helt perfekt bild, och förväntas heller inte göra det."

– Att kritisera Trafikverket för prognoserna är oseriöst, och kan liknas vid att kritisera konjunkturinstitutet för att ha ett antal avvikelser vid framtida prognoser över tillväxten på specifika orter, säger Stefan Engdahl, samhällsdirektör på Trafikverket.

Trafikverket svarar även på SVT:s påståenden att flera av de större vägprojekten är samhällsekonomiskt olönsamma: "Med ett fåtal undantag är alla större projekt, över en miljard kronor, samhällsekonomiskt lönsamma även om biltrafiken stannar på dagens nivåer. Hälften är fortsatt lönsamma även om var femte bil skulle försvinna från vägarna, till exempel Förbifart Stockholm".

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om