I ett pressmeddelande från Trafikverket sägs bland annat att "De framräknade siffrorna har enbart ingått i arbetet för att förbättra själva prognosmodellen och inte legat till grund för några investeringsbeslut eller den Nationella planen. (--) De siffror som nu redovisas har alltså aldrig varit underlag för beslut om några investeringar. Det SVT påstår är helt felaktigt och bygger på okunskap."
Modellen för trafikprognoser är "öppen och är framtagen i samarbete med forskare inom trafikanalys, statistik och nationalekonomi", skriver Trafikverket. Enligt pressmeddelandet ger modeller "aldrig en helt perfekt bild, och förväntas heller inte göra det."
– Att kritisera Trafikverket för prognoserna är oseriöst, och kan liknas vid att kritisera konjunkturinstitutet för att ha ett antal avvikelser vid framtida prognoser över tillväxten på specifika orter, säger Stefan Engdahl, samhällsdirektör på Trafikverket.
Trafikverket svarar även på SVT:s påståenden att flera av de större vägprojekten är samhällsekonomiskt olönsamma: "Med ett fåtal undantag är alla större projekt, över en miljard kronor, samhällsekonomiskt lönsamma även om biltrafiken stannar på dagens nivåer. Hälften är fortsatt lönsamma även om var femte bil skulle försvinna från vägarna, till exempel Förbifart Stockholm".