Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Trafiken i stan ska göras om

Hur ska trafiksituationen i Norrköping anpassas till Ostlänken? Det är det ingen som vet i dag. Klart är dock att det kommer att hända en hel del i trafikplaneringen framöver.

Trafiksituationen. I Norrköping stod i fokus på onsdagen. "Resan börjar inte på perrongen", enligt projektledare Anna Larsson.

Trafiksituationen. I Norrköping stod i fokus på onsdagen. "Resan börjar inte på perrongen", enligt projektledare Anna Larsson.

Foto: Fredrik Jonson

NORRKÖPING2015-12-16 17:30

Ingen resa börjar på perrongen, stod det i inbjudan. Och det var just det här som var huvudfrågan för träffen som arrangerades av projketet Framtidens resor, på Visualiseringscenter på onsdagseftermiddagen.

Både Ostlänken och det nya resecentrum i Norrköping kommer att medföra möjligheter till både snabbare och smidigare resor.

– Alla som ska till, från eller genom Norrköping behöver också ta sig fram i staden, säger projektledare Framtidens resor Anna Larsson som var moderator för träffen på onsdagen.

Projektet som drog igång för fyra månader sedan och som ska hålla på i tre år syftar till att få till snabbare och attraktivare resor i Norrköping.

– Vi håller på att ta fram underlag för hur vi kan förbättra infrastrukturen, säger Anna Larsson.

Det är främst kollektivtrafiken, gång- och cykeltrafiken som måste anpassas till en växande befolkning och deras önskemål.

2035 räknar man med att ha en befolkning på 175 000. Och vid den här tidpunkten ska även kapaciteten på järnvägen vara fördubblad.

– Därför måste vi skapa bättre förutsättningar för människor att ta sig fram i staden, säger Anna Larsson och berättar att en av fyra vill resa mer med kollektivtrafik och mindre med bil.

På onsdagen fanns bland annat företrädare för grannkommuner, personer från Trafikverket samt berörda politiker och tjänstemän.

– Det här är ett första steg till att skapa ett långsiktigt, hållbart trafiksystem, säger Anna Larsson.

Hon efterlyser även förslag och synpunkter från dem som reser mycket. 2018 ska förarbetet av den nya trafiksituationen i Norrköping vara klar. Då tar själva arbetet vid.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om