Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Trafik under fransk flagg

NORRKÖPING
Efter årsskiftet körs Norrköpings spårvagnar och bussar av fransk personal!
Men det är inte så konstigt som det låter, utan det är så att Busslink köpts upp av franska storföretaget Keolis.
- Ett mycket bra ägarbyte, eftersom Keolis är ett stort, stabilt företag i samma bransch som vi och som vet vad det handlar om, när det gäller att bedriva trafik, säger Harald Horntvedt, trafikområdeschef i Norrköping.

– Efter årsskiftet ägs vi av ett franskt företag, men Norrköpingsborna behöver inte vara oroliga för att spårvagnarna ska bli blå-vit-röda, säger Busslinks VD Harald Horntvedt som här symboliskt håller upp den franska flaggan ”Trikoloren”.
FOTO: ANDREAS SKOGH

– Efter årsskiftet ägs vi av ett franskt företag, men Norrköpingsborna behöver inte vara oroliga för att spårvagnarna ska bli blå-vit-röda, säger Busslinks VD Harald Horntvedt som här symboliskt håller upp den franska flaggan ”Trikoloren”. FOTO: ANDREAS SKOGH

Foto: Fotograf saknas!

Norrköping2002-11-19 00:00
Keolis har köpt Busslink i hela Sverige, från Piteå i norr till Norrköping i söder, inklusive 4.300 anställda och 1.500 fordon.
- Själva kör de sedan tidigare över 10.000 bussar och har 23.000 anställda i nio länder, bland annat Storbritannien, Kanada, Grekland, Holland och Danmark, berättar Harald Horntvedt, så det är ett jättestort företag som vi blivit uppköpta av.
-Någon mer verksamhet i Sverige?
- Keolis ansvarar för trafiken med City-pendeln i Stockholm, så Busslink blir deras andra företagsköp i Sverige.
- Keolis ägs i sin tur av franska storbanken Paribas till nästan 49 procent och 43 procent av franska järnvägsbolaget SNCF, så det är stabila ägare rakt igenom.
- De har en finansiell styrka och industriellt kunnande, som vi i Busslink säkert också kommer att få glädje av och jag hoppas även vi kan bidra med kunskaper också.
-Är köpeavtalet helt klart?
- Nej, det måste godkännas av EU i Bryssel, men enligt alla bedömare är det bara en formsak, så vi kan nog räkna med att bli ett franskägt företag från årsskiftet.
- Men vi kommer även framledes att heta Busslink, eftersom Keolos vill ha kvar den lokala prägeln på alla företag de köper.
-Tror du på förändringar av verksamheten i Busslink, efter ägarbytet?
- Ja, det brukar alltid bli en del förändringar vid ägarskiften, men vad fransmännen kan ha på gång i vårt fall är förstås svårt att säga, utan det får vi i så fall veta efter årsskiftet.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om