Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Toppår för hamnen

NORRKÖPING
- 2002 var det bästa året hittills för Norrköpings Hamn och Stuveri AB.
Det konstaterar Bengt-Erik Bengtsson, VD för hamnbolaget, efter bolagsstämman som hölls i måndags.
- Och efter det fina fjolåret siktar vi nu på nya rekord för den ökande containerhanteringen vid Öhmansterminalen.

"Man får väl vara glad efter vårt bästa år hittills för Norrköpings Hamn och Stuveri AB", säger VD Bengt-Erik Bengtsson, som här ses med operative chefen Per Hansson på Öhmansterminalen, där containerstaplarna växer sig höga.
FOTO: JANNE FORSBY

"Man får väl vara glad efter vårt bästa år hittills för Norrköpings Hamn och Stuveri AB", säger VD Bengt-Erik Bengtsson, som här ses med operative chefen Per Hansson på Öhmansterminalen, där containerstaplarna växer sig höga. FOTO: JANNE FORSBY

Foto: Fotograf saknas!

Norrköping2003-05-07 00:00
- Containertrafiken uppvisar stadigt ökande volymer och bara under första kvartalet i år har vi ökat containerhanteringen med 70 procent jämfört med i fjol, säger Bengt-Erik Bengtsson.
- Vår målsättning är att bli Ostkustens största containerhamn inom de närmaste fem åren. Men vi har just nu känt lite av Irakkrisen, som påverkat containertransporterna, men det hoppas vi bara är tillfälligt.

<b>Fler fartyg</b>
- Under 2002 ökade också antalet anlöpta fartyg med sju procent, så det ser positivt ut.
- Sedan 1995 har det investerats cirka 350 miljoner kronor i Norrköpings hamn. Och vi har ytterligare betydande investeringar på gång i hamnen.

<B>? Ser du några problem, som kan störa ritningarna?</B>
- Jag har en del önskemål. För en ytterligare positiv utveckling av Norrköpings hamn, så är det inte fel om Norrleden, från E 4 till Händelö och en järnvägsförbindelse över Kardanbron, mellan Händelö och Björnsnäslandet tillsammans med en breddning av inseglingsrännan från Djurö kvarn till Norrköpings hamn, kan påskyndas.

<B>? Hur går det med trafikproblemet på Sjötullsgatan?</B>
- Här för vi diskussioner med kommunen om att Sjötullsgatan och Hamnbron ska bli mer trafikvänliga och få någon form av trafikreglering, något som blir aktuellare ju mer transporterna utmed Sjötullsgatan och containertrafiken ökar.
- Vi för positiva samtal med Norrköpings kommun och de har stor förståelse för våra önskemål och vi har en känsla av att de kommer att lösa de här frågorna.

<B>? Ni har börjat inhägna allt större hamnytor med stängsel?</B>
- Ja, och det beror bland annat på de internationella säkerhetsbestämmelserna.
- Vi inhägnar Öhmansterminalen med flera ställen runt hamnområdena. Säkerhetskraven på containerhanterlingen är mycket rigorös och kommer att öka ännu mer i framtiden.

<b>Ordförandebyte</b>
Styrelseordföranden Göran Blomkvist har avgått på grund av åldersskäl efter tio år som ordförande och ersatts på sin post av Magnus Hall, VD för Holmen Paper i Norrköping, en av de två största ägarna från den privata sidan i bolaget.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om