Tillväxten i Kina hot mot hamnen
Stora investeringar är på gång i Norrköping. Men samtidigt varnar hamndirektör Bengt-Erik Bengtsson för nya faror, som hotar.Den väldiga tillväxten i Kina kan, om inget görs, gå ut över hamnen i Norrköping. Det finns även risk för att subventionerade trafikslag som järnvägen tar över.Om inte de lokala politikerna agerar. Men där är Bengtsson något orolig över vad han sett.
Stora investeringar är på gång i Norrköpings hamn. Men samtidigt lurar långväga faror, som måste mötas i tid. FOTO: ROBERT SVENSSON
Foto: Fotograf saknas!
Det har då i sin tur orsakat att fraktkostnaderna stigit drastiskt, i vissa fall har dygnspriset för ett fraktfartyg kunnat fördubblas. Men med så dyra frakter blir det tveksamt, om rederierna längre kommer att vilja skeppa gods långt bort i Östersjön och ända till Norrköping. När det kan bli billigare att lossa i Göteborg, och sedan använda tåg eller lastbil.
Ett större problem
För Norrköping gäller det nu att möta den här utvecklingen.
- Om det ska förbli ekonomiskt lönsamt att gå in i Östersjön, börjar Bengtsson. Men avbryter sig:
- Eller egentligen, om det ska förbli lönsamt för de riktigt stora fartygen att alls gå på Skandinavien. För det här är inte ett problem enbart för Norrköping.
- De stora båtarna fordrar större laster för att vara ekonomiskt lönsamma. Men då måste vi kunna dra hit mer laster från Ryssland, Polen, Baltikum. Vi måste se till att det finns mer för fartygen att lasta i Norrköping än det gör nu.
- Det kommer att bli färre anlöp, men större fartyg. Och det kan rentav bli en fördel för Norrköping, säger han förtröstansfullt.
Men tillägger genast:
- Fast bara om man agerar rätt.
Ojämna villkor
Med det kommer han över på, att transportslagen inte konkurrerar på lika villkor. Medan väg och järnväg subventioneras av samhället måste sjöfarten själv bära sina kostnader.
Därför går nu mer gods över till inte minst järnväg. Ett särskilt otrevligt scenario kan uppstå, om trafiken över Öresundsbron blir avgiftsfri. Och om man sedan därtill lyckas lösa upp "trafikinfarkterna" i det tyska järnvägsnätet - ja, då kan Norrköpings hamn hamna i riktig knipa.
- Jag är kritisk mot att inte politikerna, som äger infrastrukturfrågorna, har sett de här hoten mot hamnen tidigare. Ska man bygga ut verksamheten, som vi ska göra nu, måste infrastrukturen byggas ut först. Men det har inte skett. Jag skulle vilja se lite kreativa lösningar men har tyvärr inte sett till några.
Järnväg behövs
Att Norrköpings kommun nu tänker bygga några kilometer Norrled, det närmast fnyser hamnchefen åt. Det är inte alls det som det handlar om.
Nej, vad som verkligen behövs är järnvägsanslutning från hamnen via Kardonbron och norrut över till stambanan mot Stockholm. Detta har stötts och blötts i många år och här borde, enligt Bengtsson, kommunledningen ha tryckt på bättre.
- Men lyckligtvis har de börjat fatta galoppen nu. Och Banverket utreder nu det här spåret.
Till de stora investeringar som är på gång ingår utbyggnad av kombiterminalen med 150 meter kaj, där snabb omlastning ska kunna ske. Vidare ska inseglingsrännan fördjupas. Bengtsson vill ha fullt östersjödjup ända in till Pampushamnen, fast här är det väl inte helt säkert att han också får som han vill.
Lotsavgifterna
Ett annat stort problem är lokaliserat till ren hemmaplan, nämligen Sjöfartsverkets lotsavgifter.
- Här gynnar man västkusthamnarna på Norrköpings bekostnad, säger Bengtsson.
Stora projekt diskuteras nu, sådant som blocktåg med containrar från Norrköpings hamn upp till Storstockholm och vidare norrut, även in i Norge. Det planeras också för transportlinjer, som via S:t Petersburg leder vidare på transsibiriska järnvägen mot avlägsna, men så dynamiska, delar av världen.
Men faror lurar alltså. Bengt-Erik Bengtsson räknar dock med att de ska kunna pareras dem, om man bara handlar rätt - och i tid.
- Norrköping har den största godshamnen på hela ostkusten, och den kommer att spela en viktig roll även i framtiden.
- Men ska vi klara det måste vi bli bättre. Annars kommer skattefinansierade infrastrukturer att vara billigare att nyttja.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!