Tickande miljöbomber på havets botten
NORRKÖPING: Fartygsvrak längs Sveriges kuster läcker olja och kemikalier. Men det är oklart om det finns några miljöhotande vrak i Östergötland.- Det är oerhört svårt att ha en uppfattning om hur många vrak som är miljöbomber, säger Bernt Stedt, ställföreträdande chef på Kustbevakningens räddningstjänstavdelning.
- Det finns säkert vrak som skulle kunna bli problem, men så vitt jag vet har vi inte haft några problem med det här, säger Niclas Bäckman, limnolog på länsstyrelsen.
I den region Östergötland tillhör - som sträcker sig från Ålands hav till Gotland - uppskattar Bernt Stedt på Kustbevakningen att ett hundratal vrak kan finnas.
Frågan är aktuell sedan Länsstyrelsen i Västra Götaland startat en förstudie tillsammans med oljebolaget Preem och Stena Bulk om läckande vrak och hur en sanering skulle kunna gå till.
Akut problem
Men där är också problemet akut. Nära Lysekil ligger fartyget Skytteren som förliste under andra världskriget. Fartyget hade 6000 ton dieselolja ombord - som sedan ett par år läcker rakt ut i havet.
I studien bedöms vilka risker vraken kan innebära - och om de ska ligga kvar eller inte. Myndigheten kommer i ett andra steg särskilt koncentrera sig på Skytteren. Därefter görs en inventering och riskbedömning av ett 40-tal förlista fartyg med farliga ämnen ombord i Skagerack.
Enligt Björn Sjöberg, vattenvårdschef på länsstyrelsen i Västra Götaland, är problemen dock inte unika för västkusten.
- Det finns liknande problem på Östkusten. Tanken är att det här ska utmynna i en nationell satsning för att få bättre koll på fartygsvraken och göra de insatser som kan behövas, säger han.
Ingen vill betala
Ingen på de myndigheter som Folkbladet har varit i kontakt med känner till om och i så fall vilka förlista fartyg som kan utgöra ett hot mot miljön i den östgötska skärgården. Björn Sjöberg bekräftar att det råder en oklarhet mellan myndigheterna kring ansvaret för vraken.
- Fartyg som havererar idag är ägarens ansvar, men gamla vrak har inga ägare längre och därför är det svårare. Tar Kustbevakningen på sig ansvaret får de ta saneringskostnaden. Det har de inte pengar till idag. Därför måste regeringskansliet komma med tydligare pekpinnar.
Göran Thunberg, byrådirektör på länsstyrelsens miljövårdsenhet, utesluter inte att länsstyrelsen i framtiden, exempelvis tillsammans med Sjöfartsverket, genomför en inventering och riskbedömning av vrak i Östgötaskärgården.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!