Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Telefonförsäljningsmetoder granskas

En rad anmälningar har inkommit till Konsumentverket angående kosttillskottsprenumerationer från ett hälsokostföretag i Norrköping. Anmälarna upplever bland annat att telefonförsäljarna har använt sig av falsk marknadsföring och skickat ut varor som kunden tackat nej till.

Fulsälj. Anmälarna menar att de har blivit lovade vinstchans i olika tävlingar.

Fulsälj. Anmälarna menar att de har blivit lovade vinstchans i olika tävlingar.

Foto: Robert Henriksson / SvD / TT

NORRKÖPING2015-06-24 13:00

Hälsokostföretaget med säte i Norrköping har samarbetat med ett Stockholmsbaserat telemarketingföretag. Nu kräver KO bevis för att säljbolaget har agerat enligt regelverket när de ringt ut till kunderna om kosttillskottet.

De inkomna anmälningarna skiljer sig åt men återkommande är att kunderna har blivit lovade vinstchans i påstådda tävlingar. Dessutom har ett flertal kunder fått varor med tillhörande faktura trots att de har tackat nej i samtalet.

Enligt hälsokostföretaget är det säljbolaget som själva har tagit fram ringlistor och samtalsmanus. Säljbolaget i sin tur menar på att allt material har tagits fram tillsammans med uppdragsgivaren.

Konsumentverket bedömer nu att samtalsmanuset som använts inte stämmer överrens med vad som sagts i samtalen. Dessutom har vissa anmälare fått andra produkter än vad de blivit lovade.

Nu har säljbolaget fram tills den tionde augusti på sig att genom dokumentation bevisa att kunderna har deltagit och gått till final i de tävlingar som säljaren har hänvisat till. Dessutom måste företaget kunna bevisa att de kunder som påstår att de har tackat nej till produkten har ingått i ett avtal. Därefter kommer Konsumentverket ta ställning till ifall ytterligare åtgärder ska vidtas.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om