Tätare pendeltrafik tack vare överskott
NORRKÖPINGÖstgötatrafiken siktar nu på att förtäta pendeln Norrköping-Linköping-Mjölby så att det blir avgång var 20:e minut hela dagen.Bussturerna ska också bli tätare på flera linjer. Det är 2001 års överskott, som möjliggör de nya satsningarna.
Klart är dock, att medan de tätare bussturerna ska bli verklighet till hösten, så dröjer förtätningen av östgötapendeln i varje fall något längre.
<b>Under hela dagen</b>
- Det är ju inte bara att slänga ut en massa nya tåg på linjen, som Östgötatrafikens informationsansvariga Jenny Arklund uttrycker saken.
Redan i dag går pendeltågen var 20:e minut under högtrafik morgon och eftermiddag måndag-fredag. Vad det nu handlar om är att fylla ut också resten av dagen med den tätare trafiken. Om även lördag-söndag då kan beröras har inte framgått.
- Vi har lyssnat på resenärernas önskemål om tätare turer, säger VD Leif Johansson.
<b>Årlig tillväxt</b>
Östgötapendeln har som vi vet blivit succé, och sedan starten 1995 har också en årlig tillväxt i resandet ägt rum. Den ökningen omfattar då inte bara högtrafikperioderna på dagen, utan det reses nu allt mer vid alla möjliga tidpunkter. Och då givetvis framför allt mellan de båda östgötametropolerna Norrköping och Linköping.
Bedömingen är därför, att här finns en klar potential för fortsatt tillväxt. Framför allt om man kan förse resenärerna med fler turer.
Nu har detta också blivit ekonomiskt möjligt, tack vare Östgötatrafikens goda resultat för i fjol. 35 milj kr i överskott kunde då redovisas, på en omsättning på 607 milj kr.
10 milj kr av denna vinst ska nu användas till de här aktuella kvalitetshöjningarna i kollektivtrafiken.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!