Vi berättade i måndags om att synskadade Solbritt vägrats en resa från Vrinnevisjukhuset till ett bankkontor i centrala Norrköping tillsammans med sin ledarhund Igge. Motiveringen: resan ansågs vara för kort. Hon hörde av sig eftersom hon kände sig både kränkt och upprörd.
I onsdagens Folkbladet hävdade det utpekade bolaget att Solbritt Tornevik tagit fel, att man inte alls vägrat någon person en körning vid tidpunkten och att man visst ”skickar bilar om man bara får veta att det finns en hund, rullstol eller rullator vid bokningen”.
Det svaret fick Solbritt att gå i taket.
– De verkar ju tro att man är en idiot bara för att man är handikappad. Jag hade för tusan med en av deras egna förare, den som jag först frågade om en körning. Men han kunde inte köra oss för att bilen inte var en kombi. Transportstyrelsen och Jordbruksverkets regler har nämligen bestämt att det krävs. Och det handlar ju inte om någon bokning, bilarna stod ju redan där på rad fyra stycken.
Så istället för att sluta med en förklaring eller ursäkt, fortsätter alltså den här trista historien hos DO.
– Nu har de retat upp mig ordentligt, deras lögner ska inte få gå ostraffade förbi, säger Solbritt Tornevik.
Diskrimineringsombudsmannen (DO) arbetar för att främja lika rättigheter och möjligheter och motverka diskriminering. DO verkar bland annat för förändringsarbete som leder till lika rättigheter och möjligheter oavsett kön, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.