Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Synpunkter på kollektivtrafiken

++ Namnutropen inför nästa hållplats fungerar inte alltid, på spårvagnar och bussar.
++ Chaufförerna kan vara riktigt vresiga ibland när vi ber om hjälp och många borde skickas på en charmkurs!
Det här var två av många kommentarer om kollektivtrafiken i Norrköping, när Norrköpings kommun, Connex och Östgötatrafiken igår bjöd in handikapp- och pensionärsorganisationerna för att höra deras synpunkter på trafiken.

Inte alla rampar för handikappade fungerar på våra spårvagnar och bussar, men den här, som trafikvärden Seija Westin fäller ner åt rullstolsburna Fia Borg fungerar klanderfritt.
FOTO: ANITA KJELLBERG

Inte alla rampar för handikappade fungerar på våra spårvagnar och bussar, men den här, som trafikvärden Seija Westin fäller ner åt rullstolsburna Fia Borg fungerar klanderfritt. FOTO: ANITA KJELLBERG

Foto: Fotograf saknas!

NORRKÖPING2004-12-16 06:00
- Och den här träffen passar bra just nu, när vi genomför en stor marknadsundersökning, ett trygghetsprojekt, i Norrköping, med enkäter och frågor till många resenärer i hopp om att vi ska kunna göra kollektivtrafiken ännu bättre och säkrare, säger Birgit Wadstein, informationssekreterare på kommunens kollektivtrafikenhet.

Otryggare ibland
En av utfrågarna är Seija Westin, till vardags spårvagns- och bussförare hos Connex:
- Alla resenärer säger att det känns tryggt att åka med kollektivtrafiken, utom vissa kvällar och helger, då det kan upplevas lite otryggare ibland. Därför har vi ju också vakter tillgängliga under kvällstid, för att öka tryggheten även då, säger Seija Westin.
Vid gårdagens träff deltog bland annat Ulla Bäckman från PRO, som föreslog att man anlägger en nygammal hållplats:
- Vi vill ha tillbaks den nedlagda hållplatsen mittför Renströmmen, där det var en hållplats förr. Detta för att många äldre inte orkar gå från Resecentrum eller Rådhuset, när de ska till Renströmmen, banken, folktandvården, Hemgården och PRO-kontoret.
- Sen vill jag gärna ge beröm för de fina ljustavlorna vid hållplatser som visar när nästa vagn kommer och även beröm till att man ropar ut hållplatsnamnen inne i fordonen.

Extra beroende
Synskadade Astrid Nilsson kritiserade dock hållplatsutropen. Eller bristen på dessa:
- Vi synskadade är förstås extra beroende av utropen, som är bland det bästa som hänt. Men alltför ofta är de inte på eller också är de på så svagt att man inte hör vad som sägs. Och då är det lätt att vi missar att gå av på rätt ställe och det är inte roligt.
- Någon gång var högtalaranläggningen sönder, men då lovade chauffören att ropa till när vi kom till den hållplats jag skulle av på och det får man ju tacka för, tillade Astrid Nilsson.
- Och det gäller ju att man själv pratar med chaufförerna om det är något som är fel och gärna visar fram sin vita käpp. Då brukar man normalt få hjälp om man behöver.

Måste visa mod
Rullstolsburna Fia Borg var med vid gårdagens träff och testresa i centrum, där rampen för på- och avstigning i en av spårvagnarna inte gick att få ut.
- Då gäller det att visa mod och försöka ta sig av spårvagnen utan ramp, sa Fia och tog fart över det lilla "diket" mellan hållplatsen och spårvagnen. Det har faktiskt hänt att jag ramlat omkull och fått skrapmärken vid såna här tillfällen, men oftast brukar det gå bra...
- Dessutom, tillade Birgit Wadstein, är de flesta hållplatser i Norrköping handikappanpassade och flera är på gång att förbättras, bland annat vid Södertull.
Fia Borg berättade också om några skräckexempel, där förarna varit irriterade på henne:
- Dels har det hänt att de bara kört förbi när jag suttit vid en hållplats, så därför brukar jag ha rabattkortet i munnen, så de ser att jag vill följa med. Men jag har också hört kommentaren "Det finns färdtjänst", när jag åkt i rusningstrafik och det varit mycket trafikanter.

Dålig kommentar
- En mycket dålig kommentar, säger Birgit Wadstein, eftersom det är tvärtom, nämligen att vi uppmuntrar handikappade och äldre att åka med vår alltmer handikappanpassade kollektivtrafik, dels för att vi vill att så många som möjligt ska använda den när vi nu investerat stora pengar i den och dels för att det är billigare, eftersom det kostar 100 kr per resa med färdtjänst för kommunen, mot bara 20 kr om man åker kollektivt.
- Vi fick även påpekanden att det kan vara svårt för handikappade att nå kortläsarna om det är mycket folk i bussen eller spårvagnen samt att det är dåligt med armstöd på en del bussar. De här åsikterna tar vi till och försöker åtgärda det som kan bli bättre.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om