Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Sundström: Vi avslöjade mutade tjänstemän redan under 70-talet

Norrköping2010-10-14 03:00
Den gamle chauffören plågades av att han trodde skattebetalarna fick stå för kostnader av grus- och materialtransporter till enskilda kommunala tjänstemän. Norrköpings kommun hade en entreprenör knuten till sig i flera år för fjärrvärmeutbyggnad. Det krävde ständiga transporter. Chauffören fick följesedlar från entreprenören till de olika kommunala arbetsplatserna, men ofta ändrades ordern muntligt till någon tjänstemans villa i stan eller utanför stan. Så gick det ofta till, men han vågade inte påtala vad som hände medan han var anställd. Uppenbart var det mygel.Historiskt i Norrköping ryms en del sådana affärer mellan beställar- och utförarparter. Mutor, helt enkelt. Efter att chauffören i det här fallet pensionerats gick han till kommunen för att avslöja vad han visste. Därmed rullades 1975 upp en korruptiv historia som väckte stor upprördhet. På kommunen fick han berätta för stadsrevisorn. Han lämnade en rad exempel på transporter som han kallade mygeltransporter. Det han varit med om var inte alls korrekt. Stadsrevisorn lovade en undersökning. Svaret till chauffören efter några månader var dock att hans misstankar helt avvisades. Han ansåg ändå att det var klart att kommunala tjänstemän fått rabatter, lågprisanbud och gratistjänster av entreprenören. Det behövde han inte fantisera om. Men här skulle locket läggas på.Hans minnesbilder från chaufförtiden gnagde hårt i hans sinne. Till sist beslöt han att berätta för Folkbladet Östgöten om sina upplevelser för att få offentlighet åt dem. När tidningen började undersöka uppstod stor irritation i berörd förvaltning och hos stadsrevisionen. Där behövdes lugn och ro och inget snokande. Tidningen borde lägga ner sin jakt. Men när efterforskningen ändå fortsatte ändrades taktiken. Från tidigare förnekande av att det fanns ett sådant här ärende medgavs att det gjorts en undersökning. Fast handlingar var inte diarieförda och allt var sekretessbelagt enligt revisionsbestämmelserna. Undersökningen gick trögt beroende av, uppgavs det, att verifikationer hade kommit bort, inblandade hade glömt, det hade ju gått ett eller annat år sedan myglet ägde rum. Fakturor hade kastats och så vidare. Det gick inte att bevisa så mycket.En hög chefs sekreterare skrev till stadsrevisorn att chefens "torphandlingar" låg i en portfölj som han tappat bort under en konferensresa utomlands. Det var handlingar som skulle ha rättfärdigat chefen i ett fall där kommunens entreprenör byggt till hans sommarstuga efter ett lågprisanbud.Kommunens tjänstemän och förtroendevalda hade att förhålla sig till en "mutkatekes" utfärdad av kommunstyrelsen 1974. Där stod att "de inte ska ta emot rabatter eller andra förmåner" av entreprenörer och leverantörer. Men det var just detta flera befattningshavare gjort under flera år. Den interna utredningen gav till slut bekräftelse på en serie affärer mellan entreprenören och tjänstemännen. Man såg dock inte de många brotten mot mutkatekesen som några oegentligheter.Vid flera leveranser till tjänstemän fick den gamla chauffören klara belägg för att de hamnade på entreprenadfirmans räkning till kommunen. Det fanns inga ambitioner att utreda de ekonomiska konsekvenserna för kommun och skattebetalare.Entreprenörfirman sägs ha fått 90 procent av fjärrvärmebytande under några år...
Chauffören som anmälde mygeltransporterna hade lång erfarenhet. Han slog fast att uppdragen till de kommunala tjänstemännen med hänsyn till avstånd och karaktär var mycket märkliga. Och dyra.Här listas en del av dem:1. En transport av ett lass cement gick till tjänstemannavilla långt utanför stan. Mottagaren lämnade en femtilapp i "dricks" till den förvånade chauffören.2. En annan tjänsteman fick fyra lass schaktmaterial ut till sin sommarstuga på Vikbolandet. Chauffören tillbringade en dag och 30 mil i bilen för leveranserna.3. Tillsammans med en arbetskamrat tillbringade chauffören en halv dag var med att klättra i en grusgrop i Svärtinge. Där grävdes fram en mängd runda stenar till trädgårdsprydnad hos ännu en tjänsteman.4. En av dagarna i en påskhelg flyttades bohag åt en tjänsteman. Chauffören fick en femma i "dricks" och en kopp kaffe.5. Det skulle, enligt följesedel köras tre lass sand, hämtade i en grusgrop uppe i Sörmland, till en av entreprenadfirmans kommunala arbetsplatser. När det tredje lasset skulle hämtas ändrades adressen till en tjänstemannavilla i stan.5. Byggmaterial till den höge tjänstemannens sommarhus i skärgården, där entreprenörfirman byggde till lågpris. Den anmälande chauffören hade kolleger i entreprenadfirman som berättat om liknande transporter som skulle läggas till de arbeten firman hade för kommunen.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!