- Först och främst kommer vi lägga om rutten, bussen kommer stanna uppe på Nygatan i Norrköping precis som våra andra expressbussar, istället för nere vid Norr Tull. Vi kommer enbart köra med dubbeldäckare och utöka med en extra tur per dag, berättar Susanne Rydholm, informationschef på Östgötatrafiken.
På Norra promenaden vid Campusbussens nuvarande hållplats träffar jag Anton Thunholm och Anton Nilsson, bägge byggnadsteknik-studenter.
- Det verkar som en bra idé, att Östgötatrafiken tar över, förmodligen sköter de logistiken bättre. Egentligen har det inte varit några problem tidigare, det spelar det ingen roll vem som kör bussen, bara den kommer fram i tid. säger Anton Thunholm.
Killarna bor i Linköping och studerar i Norrköping, vilket kräver att bussförbindelserna fungerar som de ska. Att stå och vänta på extrabussar på morgonen när en tenta nalkas i grannstaden är inte aktuellt.
Proffs på utbildningEn annan student är Emine Ajrizaj, som läser till lärarstudent i Linköping.
- Jag pluggar och bor i Linköping, så jag åker inte så mycket med bussen, men jag tycker att det har fungerat bra hittills när jag behövt den. Bara det funkar lika bra i fortsättningen och att vi inte måste gå längre från hållplatsen så är jag nöjd, säger hon.
Universitetet kommer köpa platser på Östgötatrafikens bussar och Mats Arwidson, biträdande universitetsdirektör förklarar varför:
- Vi på Linköpings universitet är proffs på utbildning, inte busstrafik. Därför är det viktigt att vi lägger fokus på rätt ställe.
Påverkas positivtDet har funnits en viss oro angående hur studenterna kommer påverkas av det nya systemet, något som Mats Arwidsson inte behövs eftersom de nya bussarna kommer erbjuda mer.
- Alla bussar som ska köra på linjen är handikappanpassade, någonting vi inte kunnat erbjuda tidigare. Förutom det kommer internetuppkoppling finnas ombord och dessutom är alla bussarna miljöklassade.
Andra funderingar har varit varför universitetet säljer verksamheten.
- Campusbussen var vår egen idé från början för cirka tio år sedan, men vi anser att relationen mellan oss och Östgötatrafiken förbättrats och att förutsättningarna för samarbete ser bra ut. Vi kommer köpa platser på bussarna av Östgötatrafiken, inte vara konkurrenter. Förmodligen är det samma busschaufförer som kommer köra eftersom Östgötatrafiken kör expresstrafik på entreprenad, precis som vi gjort med Campusbussen, säger Mats Arwidsson.