Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Stridsbåt jagar sponsorer

ARKÖSUND
Nu kan man bli räddad i östgötaskärgården - i 45 knop!
Så snabb är den nya sjöräddningsbåten "Rescue Arkösund", en stridsbåt 90 från försvaret, som nu satts in i drift och nyligen utförde sitt första räddningsuppdrag.
- Problemet är "bara" att vi saknar pengar till den nya båtens driftskostnader och utrustningsinköp, säger Göran Johansson, chef för Sjöräddningssällskapets station i Arkösund.

Norrköping2003-04-30 00:00
- Så vi jagar just nu sponsorer till båten och hoppas få ihop de 125.000 kronor som vi beräknar driftskostnaden till. Och om någon betalar hela summan, döper vi nya båten till den personens eller företagets namn, säger Göran Johansson.
- Vi välkomnar även mindre summor, som vi då kommer att redovisa på vår speciella sponsortavla som sitter uppsatt i Arkösunds hamn.

<B>? Men ni kör båten redan nu?</B>
- Ja, det är bland annat tack vare Kvarsebo varv, där vi fick komma in och måla om den här tidigare militärbåten, till våra färger. Dessutom har vi ju insamlade pengar sedan tidigare som vi använder även till den nya båten, men vi måste även få nya sponsorer.
- När det gäller sjukvårdsutrustningen, lånade vi utrustning från vår båt Erik Collin, vid den akuta sjukvårdstransport vi utförde med nya båten, berättar sjuksköterskan och besättningsmedlemmen Meg Wigmo.
- Men vi har lagt in en förfrågan till landstinget om att få hjälp att utrusta nya båten med egen sjukvårdsmaterial inklusive en defibrillator för patienter med hjärtproblem.
- Vårt första räddningsuppdrag med nya båten var en akut sjuktransport från Harstena till Fyrudden och det fungerade snabbt och bra, berättar Meg Wigmo.

<B>? Hur mycket snabbare är den här nya före detta stridsbåten?</B>
- Vår gamla båt gör ungefär 20 knop och den nya är alltså dubbelt så snabb, konstaterar Göran Johansson. Så många uppdrag framöver kan innebära att vi antingen åker ut med nya båten för en första akut insats eller också att vi åker ut på två uppdrag samtidigt, vilket kan behövas ibland.
- Vi har mellan 40 och 60 uppdrag per år och framförallt då under perioden 1 maj till 30 september och det är övervägande fritidsbåtar som behöver vår hjälp.

<B>? Hur ser ni på att sjöpolisen dragit in "östgötabåten"?</B>
- Det är synd när våra sjöräddningsresurserna minskar, vilket de gjort med polisbåtens försvinnande. Och det innebär att vi kvarvarande sjöräddare får lite mer att försöka hinna med, vilket inte känns positivt.

<B>? Hur går det med försvarets hot om en räkning på 250.000 kronor per år i hyra för stridsbåten?</B>
- Den räkningen tror jag aldrig vi behöver betala och landshövding Björn Eriksson tillsammans medlandshövdingarna från Sörmland och Gotland agerar också för att försvaret ska dra tillbaka det här kravet, säger Göran Johansson som basar över 12 ideellt arbetande livräddare i Arkösund, som går i skift dygnet runt året runt och till sitt förfogande nu har tre båtar, den nya stridsbåten, den gamla stora båten Erik Collin samt en liten öppen båt.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om