Stora planer vävs för framtidens Norsholm
I kommunens planering ses en framtid för Norsholm med kanske 9000 invånare, och med pendeltågsstation.Ett nav blir då det lilla området norr om Göta kanal, som det nu finns olika idéer för.Men hänsyn måste bland annat tas till risken för översvämningar.
Inramat ser vi här, på Norrköpings kommuns flygbild, programområdet i Norsholm. Beläget öster om lokalgatan Norsholmsvägen, väster om väg 215 mot Kimstad, söder om Biskop Henriks väg samt norr om Göta kanal. Bostadsbebyggelsen återfinns på andra sidan kanalen. Men just det här området kan bli navet för Norsholms framtida utveckling.
Foto: Fotograf saknas!
Kanalområdet bör kunna bli själva motorn i ortens utveckling. Hit kan lokaliseras kaféer, restauranger, aktivitetshus, turistverksamheter m m. En del sådant finns ju också redan där.
Gynnsamt läge
På flygbilden framgår programområdets utbredning. I vissa delar är det beläget under vattenytan i kanalen. Med Roxen, kanalen och Motala ström präglas ju Norsholm också av vattnet.
Samhället har ett gynnsamt läge, mitt emellan Norrköping och Linköping. Det växte fram kring stationen, som dock lades ner 1964.
Idag går ett antal bussar dagligen i vardera riktningen, men en pendeltågsstation vore givetvis ett lyft. För en sådan krävs, att invånarantalet ökat från dagens cirka 500 till 2 000-2 500. Den utvecklingen vill kommunen nu försöka få fart på.
Bostäderna i Norsholm ligger på södra sidan kanalen, medan det på norra sidan - dit programområdet hör - finns förutsättningar för ett område med blandade, utåtriktade funktioner.
Längs kanalen vill man här utveckla ett turiststråk med mötesplatser, såsom torg med försäljning i sjöbodar. Det ska finnas plats för utomhusaktiviteter, som till exempel bio. Uthyrning av cyklar, kanoter med mera passar fint in i konceptet.
Gamla sågen
Forna Norsholms såg kan med fördel rustas upp till aktivitetshus. Ett rekreationsområde ska skapas. En småbåtshamn kan bli aktuell, och i ett av alternativen laboreras med bostäder. Som inte ska bli så värst många, men i varje fall såpass att området får liv året runt.
Angeläget är också att få till ett promenadstråk så att man, via väg 215, kan ta sig runt kanalen till fots.
Programförslaget tar inte ställning till hur hårt området ska exploateras. Allmänt konstateras att med försiktig exploatering, utan bostäder, tas större hänsyn till strandskyddet liksom till risker med markens bärighet, översvämning och buller.
Fast samtidigt försämrar man då möjligheten att här få till stånd ett nav för ortens hela utveckling.
Men problem finns alltså också. Med järnvägen och väg 215 är bullernivåerna redan höga.
I riskzonen
Därtill ligger programområdet i riskzonen för översvämningar. Man utgår därvidlag från två tänkta värstascenarier:
100-årsflöde - sådant, som statistiskt sett uppkommer vart 100:e år. Skulle bara beröra en liten del av programområdet, och inget särskilt vital sådan.
Det så kallade högsta flödet, som uppskattningsvis kommer var 10 000:e år. Kan ju verka vara något som kan bortses ifrån - men nej, det gör man inte. Risken att det ska inträffa under en hundraårsperiod blir 1 procent, och måste då tas med i beräkningen.
Översvämningsrisken ska "beaktas noga", och mer detaljerade beräkningar göras. Blivande byggnader måste vara "av lämplig robust konstruktion". Infrastruktur av stor betydelse får inte lokaliseras hit, heller inte mer sammanhängande bostadsbebyggelse.
Växer till
Om de här idéerna, helt eller delvis, genomförs blir kanalområdet mer levande. Fler förbipasserande kan lockas att stanna till där. Besöksnäringen kan bli betydande.
Det där med 9 000 invånare får dock ses på mycket lång sikt. Inom planeringshorisonten ligger däremot ett samhälle med cirka 2 500 invånare, som bär upp en pendeltågsstation.
En sådan förutsätter dock, att Ostlänken byggts ut. Men vid det laget kan vi ha fått en svit på fyra stationssamhällen mellan Norrköping och Linköping: Kimstad, Norsholm, Gistad och Linghem.