Vid utgången av 2015 hade Östergötland 47 bilar per 100 invånare vilket är samma som rikssnittet på 47 bilar per 100 invånare. Under de senaste tio åren har biltätheten i Östergötland ökat från 45,0 till 47,4 bilar per 100 invånare. Under 2015 kunde 7,5 procent av bilarna i Östergötland drivas med alternativa drivmedel som el, etanol och gas, en ökning från 0,6 procent 2005.
Samtidigt har andelen bilar som drivs med diesel ökat från 5 till 28 procent, medan andelen som körs på bensin minskat från 95 till 64 procent.
– Nyligen föreslog miljömålsberedningen att tidigarelägga Sveriges klimatmål, inga nettoutsläpp, till år 2045. Mot bakgrund av det är det bekymmersamt att 92 procent av alla personbilar i Östergötland fortfarande är bensin- eller dieselbilar, säger Anette Myhr.
Biltätheten varierar kraftigt mellan länen. Stockholms län hade den lägsta biltätheten med 39 bilar per 100 invånare. Gotland har landets högsta biltäthet med 59 bilar per 100 invånare.
– Med tanke på biltrafikens klimatpåverkan och trafikträngseln i vissa regioner kan man fråga sig om det är hållbart med en fortsatt ökning av antalet bilar, säger Anette Myhr.
Linköping har länets lägsta biltäthet med 43,2 bilar per invånare medan man i Ödeshög har högst biltäthet med 58,3 bilar per 100 invånare.