Det handlar om Kärrhagsgatan som många kör för att ta sig från Vilbergen till Skarphagens affärsutbud och i förlängningen Klockaretorpet. Men efter att boende klagat på störande ljud från genomfartsanvändarna, har kommunen täppt igen vägen på prov en månad. Samma sak gäller Holmstagatan, där det tar stopp vid korsningen med S:t Johannesgatan. En tredjedel av provtiden har nu gått, och kommunen kan konstatera att många har synpunkter om "provet".
– Vi har fått in mer synpunkter än vi förväntat oss. Både positiva och de som inte alls tycker att det här är bra. De flesta är negativa, säger Leif Lindberg, chef på kommunens tekniska kontor.
De positiva är de som bor på de berörda gatorna. De har under en tid uppmärksammat kommunen om den störande trafiken med dels mycket trafik och att det går fort.
– Man upplever att trafikmiljön är osäker, att det går för fort och för mycket bilar. Och efter att vi mätt så kan vi också konstatera det, säger Leif Lindberg, och ger exempel på åtgärder man testat:
– Vi har gjort hastighetsnedsättningar och ställt ut chikaner så man får åka slalom. Men vi kommer inte till bukt med problematiken.
Sista utvägen var helt enkelt att sätta upp förbudsskyltarna.
– Vi förstår att avstängningen, om den är precis till väster om min tomt, och vill till Skarphagens centrum, upprör. För då måste man ju åka runt hela vägen.
– Men för Kärrhagsgatan del till exempel, är det meningen att man ska ut på Söderleden. Det är där vi vill ha trafiken, säger Leif Lindberg.
En som tröttnat på "tilltäppningen" är Kerstin Johansson i Vilbergen.
– Det här retar många! Tidigare kunde vi lätt komma till handlarna i Skarphagen och Klockaretorpet. Men nu måste vi ge oss ut på Gamla Övägen. Det är ungefär en mil, säger hon.
Hon känner sig inlåst och tycker att situationen blivit väldigt jobbig. När hon mailat till kommunen, möts hon av standardsvar, som hon säger.
– De svarar att det bara är ett prov och att det ska utvärderas snart.
Vilket det också ska. Den första april tas förbudsskyltarna bort och trafiken släpps på på gatorna igen. Då ska provet utvärderas.
– Vi tittar på trafikflödena och var trafiken tog vägen. Dessutom tar vi till oss av alla synpunkter och annan information, säger Leif Lindberg.
Till hösten ska ett permanent förslag läggas fram.