Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Stillastående spårvagnar kostar kommunen miljoner

NORRKÖPING
Norrköpings kommun tvingas just nu betala cirka en miljon kronor i månaden i vite för de trasiga spårvagnarna.
Det är Östgötatrafiken som kräver in pengarna, på grund av att Busslink nu tvingas trafikera vissa turer med bussar istället för tänkta lågggolvspårvagnar.

Problemet med låggolvspårvagnarnas bromsar hänger fortfarande i luften, bokstavligt talat! "Men vi kan ha hittat felet nu och i så fall är vagnarna snart i trafik igen", säger ansvarige Peter Zinderland.
FOTO: ROBERT SVENSSON

Problemet med låggolvspårvagnarnas bromsar hänger fortfarande i luften, bokstavligt talat! "Men vi kan ha hittat felet nu och i så fall är vagnarna snart i trafik igen", säger ansvarige Peter Zinderland. FOTO: ROBERT SVENSSON

Foto:

Norrköping2003-03-28 00:00
- Det kostar Norrköpings kommun och dess skattebetalare 4.500 kronor per dag i vite för varje låggolvspårvagn som står still och ersätts med buss eller höggolvspårvagn, förklarar Staffan Johansson på Östgötatrafiken.
- Den klausulen i vårt avtal beror på att vi tänker på passagerarnas bekvämlighet och att det måste kosta om entreprenören försämrar bekvämligheten.
- Jag kan nämna att vi även märkt en minskning av antalet resenärer under den period som låggolvvagnarna stått stilla.

<b>36.000 kr - per dag</b>
I avtalet ingår åtta nu stillastående låggolvvagnar och varje dag samtliga står stilla kostar det kommunen 36.000 kronor och cirka en miljon kronor i månaden.
Hittills har de stått stilla en dryg månad på grund av de omskrivna bromsfelssystemen och ingen vet hur lång tid ytterligare de tvingas stå kvar på verkstad.
- Men vi har efter en omfattande felsökning hittat en trolig orsak till bromsproblemen, så nu hoppas vi att det inte dröjer så länge innan de första låggolvvagnarna är ute i trafiken i Norrköping igen, säger Peter Zinderland från kommunens gatu- och parkkontor.

<B>? En källa Folkbladet talat med misstänker att spårvagnarna inte kommer ut igen förrän tidigast till sommaren eller ännu senare?</B>
- Vi kan inte kommentera detta mer, än att vi givetvis hoppas att vi hittat det avgörande felet och lyckas åtgärda det så snart som möjligt, säger Peter Zinderland.
- Jag kan också nämna att Norrköpings kommun räknar med ett vite, en sorts avgift, till Östgötatrafiken varje år på cirka 300.000-400.000 kronor, då vi tvingas ställa in trafik för att vi gräver upp någon gata, byter spår och liknande ingrepp.

<b>Högre vitesbelopp</b>
- I år blir dock vitesbeloppet högre, på grund av de krångande spårvagnarna. Men hur högt det blir vet vi inte förrän låggolvvagnarna är i trafik igen.
- Jag kan också nämna att det även kostat stora pengar att renovera de hjul som skadats av de felande bromsarna, då vi tvingats skicka boggievagnarna till såväl Helsingfors som till Götborg för svarvning av hjulen.
- Den avgiften blir billigare i framtiden, då vi kommer att få en egen hjulsvarv till Norrköping, troligen redan i höst.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om