Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Still flying strong

NORRKÖPING: 70 år gammal är hon det gamla blå skolflyget.
Det firade föreningen veteranflyg i lördags med ärtsoppa och tillresta veteranvänner.

Flygtekniker och piloten Bertil Lexung visar upp 70-åringens motor, som han först plockat isär i minsta detalj och sedan restaurerat och satt ihop. Foto: Andreas Skogh.

Flygtekniker och piloten Bertil Lexung visar upp 70-åringens motor, som han först plockat isär i minsta detalj och sedan restaurerat och satt ihop. Foto: Andreas Skogh.

Foto: Fotograf saknas!

Norrköping2007-09-10 06:00
Det skakar och hoppar. Vinden viner i remmen till glasögonen. Att flyga en amatörbyggd dubbeldäckare är inte som att flyga andra plan. Upplevelsen är obeskrivlig och frihetskänslan enorm.
- Men vi har inte flugit henne så mycket. Det stora var nog att bygga henne, att klara av det, säger Sven-Arno Thorstensson innan han startar motorerna och tar mig med på en liten tur över Norrköping.
Och han visar att det egenhändigt byggda uppvisningsplanet klarar av att göra en loop. Över Händelö lyfter han henne runt som om han inte gjort annat.

Firade 70-åring
Hon var ett av flera plan som visades upp under lördagens 70-års jubileum. Föreningen veteranflyg firade då nämligen det blå gamla skolflyget, SE-AGE.
- Den kom hit den 9 september 1937 från England, berättar Hans Bergenfors, ordförande i föreningen som senare också tar flygplanet upp i luften.
De har gått igenom henne grundligt och återställt originalfärgen.
- Jag har plockat isär hela motorn, restaurerat en och sat ihop den igen, säger Bertil Lexung, flygtekniker och pilot och visar att motorn till skillnad mot motorerna i en bil sitter upp och ner.
- Det gör den av flera skäl bland annat för att propellern ska kunna sitta som den gör och för att det ska finnas någon sikt framåt för piloten, förklarar han.

Mest jobb
Föreningen själv är bara 30 år gammal, men vill fira det gamla planet som ändå var orsaken till att föreningen bildades.
- Min far körde planet när det kom hit och 1978 efter att vi hittat flygplanet igen bildade jag och Kjell Franzén föreningen och började restaurera upp henne, säger Hans Bergenfors och förklarar att det handlar om 90 procent jobb och 10 procent flygning.
På rad ute på gräsmattan stod det under lördagen flera veteranflyg, inte bara dubbeldäckaren utan mer långresta gäster från både Uppsala och Linköping.
Det som lockat dem var enligt Hans Bergenfors till största del den utlovade ärtsoppan som naturligtvis tillagats i fältkök.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om