Större delen av den statliga serviceverksamheten finns idag i Gävle och Östersund, med totalt drygt 200 jobb.
Nu väljer Statens servicecenter att utöka verksamheten med ytterligare en etablering för statlig administration, en tredje, som placeras i Norrköping.
Någon dragkamp med Linköping har det inte varit, enligt kommunstyrelsens ordförande Lars Stjernkvist (S).
– De har haft Norrköping i tankarna ganska länge.
– Vi hade en första kontakt med dem för ett bra tag sedan. Redan då pratade de om Norrköping, och såg Norrköping som en intressant ort.
– Skälet till det är att vi har stora myndigheter i Norrköping, men vi har också några myndigheter som har kommit ganska långt när det gäller att samordna sin administration och effektivisera den.
Kriminalvården har redan börjat rekrytera personal till ett servicecenter.
– Flera myndigheter har samordnat sin administration, inom ramen för sin egen myndighet. På sikt ska Servicecenter samordna all löneadministration, till att börja med, för myndigheterna, och även annan administration, men det där är en stegvis process.
Servicecenter kan fullfölja en process som redan har påbörjats, säger Lars Stjernkvist, något som utan tvekan kommer att innebära ytterligare jobb i Norrköping, där det redan finns mycket kompetens.
– Övergången blir mindre dramatisk, när kompetensen finns här i stan.
– Det är lättare att expandera på en ort där det redan finns en grund att stå på.
När man koncentrerar löneadministration på det här sättet blir Norrköping en vinnare, medan andra orter kan tappa jobb.
Det är oklart hur många arbetstillfällen etableringen kommer att innebära, eftersom det beror på hur många myndigheter som ansluter sig och i vilken takt det sker.
– Vi pratar både om myndigheter som de traditionella statliga myndigheterna, men också universiteten, till exempel, säger Lars Stjernkvist.
Beskedet om valet av Norrköping lämnades på onsdagen vid ett möte mellan länsstyrelsen, landshövdingen, statliga myndigheter, Norrköpings kommun och Statens servicecenter.
– Vi ser ett stort behov av att behålla den höga kompetens inom löneadministration som vi vet finns inom respektive myndighet. Vi kommer nu att ha en nära dialog med respektive myndighet för att planera för framtiden, säger Thomas Pålsson, generaldirektör vid Statens servicecenter.