Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Statliga jobb i farozonen

- Ingen bra idé.
Det säger Per Nordström, säkerhetschef på Sjöfartsinspektionen om det politiska förslaget att slå ihop hans inspektion med väg-, järnvägs- och flygtrafikens inspektioner, för att bland annat spara pengar.
Ett förslag som skulle kunna beröra cirka 200 anställda vid Sjöfarts- och Luftfartsinspektionerna i Norrköping.

NORRKÖPING2004-11-19 06:00
- Faktum är att vi på egna initiativ etablerat ett samarbete mellan de här fyra olika statliga inspektionerna, men kommit fram till att vi inte har så mycket gemensamt som vi kan dra nytta av.
- Orsaken till detta är att vi kom fram till att vi har så skilda sätt att arbeta och dessutom olika lagstiftningar att luta oss mot, så samarbetet skapade mer problem än positiva saker, säger Per Nordström.
Något som Arne Axelsson, chef för Luftfartsinspektionen skriver under på:
- Vi träffas då och då från de fyra olika inspektionerna och har även bildat en del gemensamma arbetsgrupper, men märker då att vi har en väsensskild kompetens, som det skulle vara mycket svårt att slå ihop under ett och samma tak. Säkerligen skulle det innebära mer problem än fördelar med en sån lösning.
Totalt på de fyra inblandade inspektionskontoren arbetar knappt 400 personer idag, varav 32 ( snart blir 48) på Järnvägsinspektionen, 14 på Väginspektionen, 140 på Sjöfartsinspektionen samt 167 på Luftfartsinspektionen.
Av dessa återfinns 70 på Sjöfartsinspektionens kontor i Norrköping och 130 på Luftfartsinspektionen i Norrköping, det vill säga cirka 200 personer.
Förslaget om sammanslagningen kommer från Trafikutskottet, där alla partier utom socialdemokraterna står bakom förslaget. Man vill att den nya myndigheten ska komma igång redan under första halvåret 2006 och tanken med den nya sammanslagna inspektionsmyndigheten, kallad Trafikinspektionen, är att den ska bli självständigare och att resurserna ska kunna utnyttjas bättre.
Förslaget kommer att debatteras i riksdagen den 25 november och därefter tas beslut om en utredning av förslagets konsekvenser ska göras eller inte. Trafikutskottet nämner inte i sitt förslag var en eventuell ny gemensam myndighet för trafikinspektion skulle placeras i Sverige, utan det skulle i så fall bli en senare fråga att bestämma för regeringen.
Tilläggas kan att ungefär samma förslag angående en ihopslagning av de olika inspektionsmyndigheterna lades även fram 1996, men lades då ner eftersom man inte ansåg att det fanns tillräckligt stora fördelar med en sammanslagning.
Socialdemokraterna vill också att man först ser till att Sjöfartsinspektionen och Väginspektionen, som fortfarande finns kvar i sina respektive myndigheter, görs lika självständiga som de två andra inspektionerna och först därefter kan man ta nästa steg och undersöka om det finns något att vinna på en eventuell sammanslagning.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om