Göta Kanalbolaget startar nu en kundklubb för sina trognaste kunder. Går man kanalen ofta, kommer man att få ett reducerat pris i en stigande skala, skriver bolaget i ett pressmeddelande på fredagen.
Bolagets vd Anders Donlau gläds också över att kanalsäsongen har fått en mycket stark inledning sedan öppningen den 4 maj. Antalet fritidsbåtar, som har valt att gå tidigt på säsongen, har ökat med totalt 27 % i jämförelse med samma period förra året, säger Donlau i pressmeddelandet.
– Vi är mycket nöjda med att vi, så här långt, har uppnått vårt mål med att bredda säsongen, säger Anders Donlau, VD för Göta kanalbolag. Vi har gjort förändringar i vår prislista och utvecklat våra olika erbjudanden.
Prislistan på Göta Kanal är ofta föremål för diskussion. Så här skrev till exempel ledningen för Östergötlands Båtförbund i Folkbladet i februari i år:
"Tack vare kanalen har många valt en insjöbåtklubb för vinterförvaringen av sin båt inne i landet, för att få nära till vårrustning och höstupptagning. På så sätt undviker man många mil med bil till kusten. Bor man vid Vättern kan man segla på hemmavattnet under för och eftersäsong men gå ut till kusten för lite längre färder och nya vyer under semestern. Tyvärr riskerar årets nu annonserade chockhöjda prislista att detta kommer att förändras."
Anders Donlau framhåller i sitt pressmeddelande att "det är oerhört intressant att se att den största ökningen ligger på vår mest unika och högst prissatta produkt, Göta kanal Express. 42 båtar, mot totalt 8 under hela 2014, har hittills valt att få en snabb och exklusiv transport genom kanalen, som ett alternativ till att ta båten till exempel på lastbil."
Donlau säger att det "ska bli spännande att se om det blir ytterligare förändringar mellan olika säsonger".
Årets säsong har redan pågått i över en månad. Folkbladet återkommer med en uppföljning efter den 27 september då 2015 års kanalsäsong avslutas.