Stadsmuseets okända sidor
NORRKÖPINGI går visade stans museer upp vad som händer bakom kulisserna. I verkstaden på Stadsmuseet berättade snickarna Bo Gustavsson och Lars Nordmark, Bosse och Lasse, om hur man bygger en utställning.- Vi är professionella fuskare. Det måste se riktigt ut, fast det bara är yta, med känsla, sa Lars Nordmark.
"Vi måste vara mer än snickare", sa Bo Gustavsson och Lars Nordmark i Stadsmuseets verkstad som fixar allt det praktiska när en utställning byggs upp. FOTO: ROBERT SVENSSON
Foto:
- Från hamnen lånade vi pollare och gjorde en kajplats. Grova rep fick vi från bogserbåtarna, berättar Lars Nordmark.
<b>Tunn masonit</b>
Eftersom det skeppas mycket papper från hamnen i Norrköping byggde de upp pappersrullar i tunn masonit som kläddes i omslagspapper från Holmen. Rullarna hängdes upp i taket. När hamnchefen såg bilderna på det i tidningen såg rullarna så verklighetstrogna ut att han ringde upp museet och varnade för att hänga så tunga rullar i taket.
- En riktig rulle väger kanske ett ton. Vår vägde bara 40 kg. Ibland lyckas man! säger Lars Nordmark.
Intendent Anders Karlin pratade om museets bildsamling, en bildskatt på ca 350 000 bilder. Där ingår Folkbladets gamla negativ, från 1960-talet fram till början av 1990-talet, som nu läggs in ett digitaliserat söksystem.
- Rent kulturhistoriskt är det oerhört värdefullt material. Det är från en tidsperiod som vi inte har så många bilder från över huvud taget. Och det är en sådan bredd på materialet, säger Anders Karlin.
I museets bildsamling finns också material från de intressanta Norrköpingsfotograferna Carl Werngren och Gustav Rydén.
- Gustav Rydén stack till USA som ung kille och blev krigsfotograf under första världskriget.
På 20-talet blev han en av pionjärerna på DN. När han återvände till barndomsstaden Norrköping på 50-talet tog han över Carl Werngrens ateljé.
Bland dyrgriparna från Rydén finns en glasplåt där Greta Garbo kramar om sin mamma i Stockholm.