Stadsbussar byter dieseln mot biogas
NORRKÖPINGI juni ska ca 20 biogasdrivna stadsbussar rulla i centrala Norrköping.Dieselbussarna ska bort i innerstan. Här ska bara spårvagnar och biogasbussar finnas kvar.
I södra Sverige, och i Linköping, rullar biogasbussar. I Linköping som var tidigt ute med biogasen, hade man en del luktproblem kring biogasanläggningen, då man förutom slam från avloppssystemet i stan, också blandar i sopor och slaktavfall.
<b>Luktfri anläggning</b>
- Det blir en annan anläggning i Norrköping, luktfri, säger Per Lindmark, utredningsingenjör vid Sydkraft.
I Norrköping kommer bara slam från avloppssystemet att användas. För att tala klarspråk så är det bajs från Norrköpingsborna som ska driva stans bussar i framtiden, i form av metangas. Slammet rötas, bakterier utvinner energi och resultatet blir metangas.
- Varje Norrköpingsbo producerar biogas motsvarande 6 liter bensin varje år, säger Per Lindmark.
<b>Miljöprojekt</b>
Biogassatsningen i Norrköping är ett trepartsavtal, mellan Östgötatrafiken, Sydkraft och Norrköpings kommun.
- Östgötatrafiken har fått i uppdrag att upphandla innerstadstrafiken i Norrköping med biogasbussar, säger Per Lindmark.
Mellan 18 och 22 biogasbussar ska det bli, som ersätter dieselbussarna i innerstaden.
- Det här är ett miljöprojekt. Det blir inget tillskott till växthusgasen. Och det blir en bättre luftkvalitet i centrum, det har man sett i Linköping.
<b>Gaslager i Oxelbergen</b>
En gasledning ska läggas under Motala ström upp till Oxelbergen där bussdepån finns. Här ska det bli ett gaslager. Gasen lagras i ståltuber. När bussarna kört sina pass för dagen fylls gas på under natten. Det finns också planer för en mack för allmänheten. Den totala investeringskostnaden är 35 miljoner kronor.
- Vi har haft mycket diskussioner med kommunen, som är intresserad av biogas. Kommunen har sökt och fått pengar till satsningen.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!