Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Stadsantikvarien kritisk mot Pub Wasahusets nya markiser

Grälla och reklamförsedda markiser har satts upp på Pub Wasa-huset vid Gamla Torget, en byggnad med stort kulturhistoriskt värde.
Det har fått stadsantikvarie Ann-Charlotte Hertz att reagera.
- Jag blev alldeles paff när jag såg markiserna. Det är inte alls vackert i miljön - tvärtom, säger hon.

Stadsantikvarie Ann-Charlotte Hertz anser att de nya markiserna på Tesdorpfska huset inte passar i den kulturhistoriskt värdefulla miljön. - Jag blev alldeles paff när jag såg dem, säger hon.
FOTO: NICLAS SANDBERG

Stadsantikvarie Ann-Charlotte Hertz anser att de nya markiserna på Tesdorpfska huset inte passar i den kulturhistoriskt värdefulla miljön. - Jag blev alldeles paff när jag såg dem, säger hon. FOTO: NICLAS SANDBERG

Foto: Fotograf saknas!

NORRKÖPING2004-11-05 06:00
Reglerna är olika för markiser som är uppfällbara respektive permanenta. Markiser som är fast utställda och utformade för att synas kräver bygglov eftersom de blir en ändring i fasaden.
För uppfällbara markiser krävs däremot inte bygglov, men storlek, form och färg måste vara anpassad till fasaden och miljön, särskilt på kulturhistoriskt värdefulla byggnader.
- Tesdorpfska huset har stort kulturhistoriskt värde, och även Gamla Torget är kulturhistoriskt intressant. Ska man sätta upp markiser i en sådan miljö anser jag att man bör samråda med byggnadskontoret, även om det inte krävs rent juridiskt. Men det har man inte gjort, säger Ann-Charlotte Hertz.

Fel färg
Det är dataföretaget Office Datas markiser med stark orange färg, vräkig form och reklam som Ann-Charlotte Hertz är skeptisk till.
- Om utseendet varit diskret, en enkel och rak markis i en neutral färg, hade det varit en annan sak. Men färgen går inte ihop med byggnadens nyans. Dessutom är jag tveksam till reklamen, säger hon.
- Man har skärpt bestämmelserna om möjligheterna att sätta upp reklamskyltar, men mycket kommer upp smygvägen. Jag tycker medborgare ska ha rätt att slippa mötas av reklam på varje fasad.
Mats Alenljung, bygglovarkitekt, instämmer i kritiken mot färgvalet.
- Jag tycker inte att kulören är särskilt väl anpassad. Den bryter för starkt mot fasaden. Möjligen är utformningen bättre, markiserna är anpassade till det enskilda fönstret och placerade precis i fönsternischen, säger han.

Regler i förändring
Någon ansökan om byggnadslov har inte gjorts, men eftersom en anmälare har anmärkt på markiserna, har frågan nu blivit ett ärende hos bygglovkontoret. Vilka åtgärder det kommer leda till återstår att se.
- Det är en bedömningsfråga och vi måste till att börja med kontakta fastighetsägaren eller näringsidkaren. Mycket hänger i luften än så länge, eftersom vi är i gränslandet mellan nya och gamla regler, säger Mats Alenljung.
- Ser vi strikt enligt gällande regler måste även uppfällbara markiser vara utan reklam. Men det kanske inte riktigt går att hålla på det idag. Vi kan behöva göra en ingående bedömning från fall till fall, säger han.
Hur markiser får utformas regleras både av plan- och bygglagen och lokala ordningsföreskrifter som skiftar mellan olika kommuner. Bygglovkontoret arbetar just nu med att ta fram nya riktlinjer för reklamskyltar, flaggor, skyltfönster och markiser i Norrköpings kommun för att snabbare kunna hantera denna typ av frågor.

FOTNOT: Folkbladet har förgäves sökt Office Datas VD för en kommentar.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om