Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Spårvagnsolyckorna i Göteborg ska inte kunna hända i Norrköping

NORRKÖPING
Spårvagnsurspårningarna i Göteborg tidigare i år, berodde på felaktig spårbredd.
? Kan det hända även i Norrköping?
- Jag vågar påstå att det inte kan hända här, eftersom vi har många och regelbundna kvalitetsbesiktningar av våra spår och dess bredd, säger Harald Horntvedt, trafikområdeschef i Norrköping.

Norrköping2003-01-29 00:00
- I och för sig kan en olycka alltid hända, man inte säga annat. Men samtidigt vill jag påstå att vi har så bra säkerhetsuppföljningar på spårens läge och bredd i Norrköping, att vi verkligen gör allt i vår makt för att hindra urspårningar av den här orsaken.

<b>För smal och för bred</b>
I Göteborg var spårbredden för smal vid ena olyckan på grund av svetsningsarbete och vid den andra olyckan var spåren för breda, eftersom en spårhållare gått av. Det hela har lett till att Göteborgs spårvägar ändrat sina rutiner, när det gäller kontrollen av spårvidden och kvaliteten på sitt spårnät.
- Den ändrade spårvidden kan ju bero på att tung trafik åker mycket över spåren och gör att det blir sättningar i materialet som då kan gå sönder och såna ställen har vi även i Norrköping, bland annat vid Centralstationen.

<b>Noga med kontroller</b>
- Men om det finns sådan risk, är vi extra noga med säkerhetskontrollerna av spåren och undersöker dem oftare än på mer "ofarliga" sträckor.
- Sen tror jag aldrig vi haft en frontalkrock mellan två spårvagnar i Norrköping, som det blev i Göteborg och risken för en sådan krock är minimal i Norrköping.
- Om vi får någon urspårning, vilket sker väldigt sällan, så händer ju inget mer än att vagnen blir stående bredvid spåren, säger Harald Horntvedt.
- För övrigt kan man konstatera att vi hade vi ett mycket olycksfritt år i fjol, när det gäller spårvagnstrafiken och det var rekordlite olyckor i Norrköping, om man jämför statistiken i modern tid.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om