– Det känns väldigt tråkigt och vi kommer att noga utreda båda olyckorna, för att försöka komma fram till orsakerna, säger Lena J Falk i företagsledningen.
Den första olyckan skedde på kvällen fredagen den 21 november, då en spårvagn och en personbil kolliderade i rondellen Hagebygatan - Snickaregatan.
I tisdags var det dags igen. Den här gången i korsningen Hagebygatan - Trumpetaregatan, där en personbil körde in i spårvagnens främre del.
Det var då andra olyckan med spårvagnar inblandade, på mindre än en vecka i Norrköping och frågan är om det kanske krävs någon förbättring eller förändring längs den nu dabbade Hagebygatan.
– Vid den olyckan har jag förstått att det var en stark sol, som stod lågt och bländade och som kan ha varit en bidragande orsak och gjorde att bilisten inte såg trafiksignalen. Men det här får utredningen visa framöver, säger Lena J Falk.
Hur går ni tillväga med utredningen?
– Vi talar med alla inblandade parter, det vill säga spårvagnsföraren och motparten, det vill säga bilisten, för att få fram en helhetsbild av olyckan och så kommer det att bli även vid de här två olyckorna. Vi kommer även att ta kontakt med vittnen till olyckorna.
En egendomlig sak är att trafiksignalerna i rondellen vid Mirum aldrig visar grönt, utan enbart gult och rött?
– Ja, men det beror på att man enligt lag, inte får ha trafiksignaler med grönt ljus i rondeller, så här har vi bara att följa lagen, säger Lena J Falk.
Läs mer i fredagstidningen.