– De här turistturerna med våra två veteranspårvagnar började 1979, säger Willy Forsström hos Norrköpings Spårvägssällskap.
– Och så länge det inte regnar, kör vi med vagn nr ett, som är öppen framme hos föraren och regnar det så kör vi med vår täckta veteranvagn. Den öppna vagnen är från 1903 och den öppna från 1902.
Vem kör turerna?
– Det är Svenska Spårvägssällskapet som förening, som sköter trafiken numera medan det för 40 år sedan, var Norrköpings kommun och Norrköpings kommunala Affärsverk, som var ansvarig och trafikbolaget körde vagnarna.
– Så fungerade det fram till 2002, när dåvarande entreprenören Busslink, inte ville hålla på med veteranspårvagnarna längre, eftersom det gav för dåliga intäkter. Då fick Spårvägssällskapet en förfrågan om man var intresserat av att ta över och så blev det.
Har ni kört igång årets säsong?
– Ja, vi har startat rundturerna i dagarna och kör regelbundet vissa dagar fram till i början av augusti och vi kör två turer per dag.
– Och jag kan nämna det, att det är hur mycket fotografering som helst av våra veteranspårvagnar, när vi är ute och åker med dem på stan och det känns förstås kul att vi uppskattas.
Parallellt med veteranspårvagnarna, är Norrköpings Stadsmuseum också ute och kör spårvagn i sommar:
– Ja, och då handlar det om den så kallade bistro-spårvagnen, berättar Anette Kindahl från stadsmuseet. Vi har två turer och visar upp och berättar om Norrköpings årsringar, det vill säga husen som ligger längs spåren från Resecentrum och ut till Kvarnberget och under turen berättar vi om husen som passeras.
– Tyvärr är årets turer redan fullbokade, men förhoppningsvis kommer vi att arrangera fler "årsrings-turer".