Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Spadtag för nya Söderleden

Igår togs första spadtaget för utbyggnaden av Söderleden och det skedde vid korsningen Söderleden-Skarphagsleden, där första etappen av projektet byggs.
- Där blir det en planfri korsning med fyra ramper från och till Söderleden, berättar projektledaren Per Lundgren på Norrköpings kommuns gatu- och parkkontor, och det blir Söderleden som byggs ner fyra meter medan Skarphagsleden kommer att passera korsningen via en bro två meter upp i luften.

NORRKÖPING2003-10-09 06:00
- Hela byggandet av den här första etappen ska stå klar om drygt ett år.
Och när står hela nya Söderleden klar, med planfri korsning även i korsningen Hagebygatan - Söderleden och fyra filer längs Söderleden, från Kneippen och bort till korsningen med Söderköpingsvägen?
- Hela projektet ska vara avslutat inom 10 år och då kostat uppåt 140 miljoner kronor, varav Vägverket och kommunen delar på denna kostnad, säger Per Lundgren.
- Men trafikanterna får givetvis räkna med ett visst besvär under ombyggnaden av Söderleden, men det är som vi skyltat om tidigare att ´först blir det lite sämre, men sen blir det bättre´...
- Den nya Söderleden kommer också att bli trafiksäkrare och minska risken för olyckor och dessutom blir miljökonsekvenserna med utsläpp från bilarna mindre, när vi slipper de långa, krypkörande köerna där bilarna står på tomgång, som vi har idag.
Det blir ytterligare en planfri korsning vid Hagebygatan - Söderleden?
- Ja, men med den skillnaden jämfört med Skarphagsleden, att vid Hagebygatan blir det ingen komplett trafikplats med fyra ramper, utan färre och vi har inte riktigt bestämt än åt vilka håll man ska kunna åka. Klart är dock att de som kommer från Linköpingshållet, ska ha en avfartsramp mot Hageby centrum.
I dagarna går Norrköpings kommun ut med en informerande broschyr till cirka 5.000 hushåll i området runt Söderleden, där man förklarar vad som ska byggas om och vilka alternativa vägar man kan ta för att komma fram lättare under byggtiden, när själva korsningen med Skarphagsleden stängs av under en period.
Nämnas kan att busstrafiken till och från Skarphagen och förbi Ektorp kommer att flyta i princip normalt, förutom en liten omväg runt själva korsningen.- Positivt är att vi inte fått ett enda överklagande av den här nya utbyggnaden och därmed ingen risk för förseningar av byggandet, säger kommunalrådet Mattias Ottosson. Det är nästan unikt och ett bevis på att alla verkar tycka om den här nya satsningen på Söderleden.
29,5 miljoner
När det gäller planskilda korsningen vid Skarphagsleden kommer arbetet att utföras av NCC:
- Beställare är Vägverket och Norrköpings kommun och ordern är värd 29,5 miljoner kronor, säger affärschefen Per Höglund.
- Då ingår komplicerade grundläggningsförhållanden, som gör att vi måste göra en grundvattensänkning eftersom Söderleden ska sänkas fyra meter. Under arbetstiden kommer de 22.000 fordon som trafikerar korsningen varje dygn att ledas förbi med hjälp av en provisorisk förbifart.
Projektet påbörjas omgående och beräknas vara avslutat i november 2004.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om