Sedan 1996 har företaget stått för sotningen i Norrköping, de senaste åtta åren med Bengt Karlsson och Nicklas Torstensson som delägare. Kontraktet har förlängts först tre, och sedan fyra, år i taget, med chans till ytterligare förlängning. Årets upphandling gick dock inte till företaget, vilket betyder att större delen av personalstyrkan på 16 personer kommer att sägas upp.
– Vi informerade dem i måndags. Det är inte så mycket att fundera över... Bara acceptera. Vi har ju levt med det här de senaste åren, säger Bengt Karlsson.
Svårare planeraHan hoppas att personalen kommer att anställas i den nya firman som tar över sotningen.
– Det är vad jag hoppas, för våra killars skull, men man vet ju aldrig?
Han beskriver upphandlingen som en process där företag får lämna in pris på vad det ska kosta, samt att man kan få bonuspoäng om man uppfyller vissa kriterier.
– I år ville kommunen utöka servicen, bland annat genom att man skulle kunna boka tid via internet. Men taxan som vi räknar ut baseras på pärlbandsprincipen, att vi börjar i ett hus och åker till nästa och så vidare. I den ordningen kan vi jobba till det priset vi erbjuder. Börjar kunder boka via internet, ja då betyder det att vi skulle kunna få åka runt mellan stadsdelarna och då kan vi inte hålla nere priset. Dessutom blir det svårare att planera, säger Bengt Karlsson.
Bara accepteraEfterfrågar era kunder att få boka via nätet?
– Det är inget vi hört. För ett par år sedan gjorde vi en enkätundersökning, och där var 95 procent nöjda, säger Bengt Karlsson.
För företaget innebär det här en stor förändring. Lokaler har fått sägas upp och personalen som berörs kommer att sägas upp innan nyår. Man jobbar även en del med ventilation, vilket blir kvar.
– Så blir det, det blir fler och fler större företag som vinner upphandlingar. Det är bara att acceptera, säger Bengt Karlsson.
Få påminnelsePer Nisser är chef för förebyggande inom räddningstjänsten, som har hand om upphandlingen. Han menar att upphandlingar i dag inte enbart fokuserar på lägsta pris, utan även på service.
– Priset en del, men även servicen som erbjuds. I dag vill många kunna kontakta myndigheter och olika verksamheter genom internet. Man vill kunna boka en tid och vara med och påverka. Det måste finnas en flexibilitet gentemot kunden, och kunna erbjuda dem påminnelser via mail eller mobil, säger han och exemplifierar:
– Som det är i dag får man ett tidsintervall på tre timmar då man måste vara hemma. Det är mycket bättre om man kan få en mer exakt tid.
För invånarnas serviceHan menar att detta även ger ett mervärde för sotaren, som kan vara mer säker på att någon är hemma när de kommer.
Har ni fått önskemål från personer om det?
– Ja. Och när det gäller upphandling upphandlar vi utifrån kommuninnevånarnas service och säkerhet, inte företagens. Det är vårt uppdrag.
Han hoppas att kontraktet, som gäller i fyra år med chans till två års förlängning, skrivs under nästa vecka. Avtalet går till Skorstensfejarmästarna Syd AB.