SOS Alarm fick ta emot rekordmånga anmälningar
- Vi har troligen fått in mer larm än någonsin tidigare, så vi har haft en intensiv helg.Det summerar Bengt Glaad, chef för SOS Alarm i Norrköping, där telefonerna gått varma under helgens stormväder, som förorsakade rekordmånga anmälningar.
- Då fick vi också ta emot massor av larmsamtal, men bedömningen är att vi fick ännu mer jobb den här gången.
<B>+ Något ni klarade av?</B>
- Ja, vi blev ju förvarnade via SMHI:s väderrapporter att något alldeles extra var på väg mot våra trakter, så vi förstärkte allt vi kunde på personalsidan och jag tycker att vi klarade av anstormningen av larm på ett bra sätt.
<B>+ Och det var väl alla många olika sorters larm ni fick ta emot?</B>
- Ja, allt från en person som blev fastklämd i sin bil av ett nedfallande träd i trakten av Ulrika till elavbrott och mycket annat.
- Många människor har ju även haft problem att larma oss, eftersom telefonerna inte fungerat och i vissa fall inte ens mobiltelefonerna, som fått störningar på grund av elavbrott.
Så här sade man på Telia igår eftermiddag angående telefonproblemen:
- Nu har vi uppgift om att 2.037 abonnenter i 011-området är utan fast telefoni, meddelar Lena på Telia, och det beror på att våra telestationer saknar el.
- Vi har visserligen 4-12 timmars reservelektricitet i våra stationer, men den har ju tagit slut på många håll. Nu jobbar vi dock för högtryck i hela södra Sverige på att få igång alla telestationer igen, men vi är beroende av att elbolagen också får fram el igen till våra stationer.
- Under tiden fyller vi på våra reservbatterier via diesel-el och jag kan berätta att vi flugit ner hela 1.800 tekniker från Norrland som extraresurs runt om i södra Sverige för att få igång telefonabonnemangen så snabbt som möjligt.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!