Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Sökes: Drygt 3000 lärare

Behovet av nya lärare är akut i Östergötland.

Johanna Jaara Åstrand,  ordförande för Lärarförbundet

Johanna Jaara Åstrand, ordförande för Lärarförbundet

Foto: JESSICA GOW / TT

NORRKÖPING2015-06-20 20:00

Skolverkets nya prognos visar att det finns ett behov av att rekrytera 3 240 nya heltidstjänster som lärare i Östergötlands län under den närmaste fyraårsperioden.

– Lärarbristen är ett akut och plågsamt faktum. Hur gärna vi än vill lösa situationen måste kommunerna börja planera för att de kommer få allt svårare att rekrytera lärare, säger Lärarförbundets ordförande Johanna Jaara Åstrand i ett pressmeddelande.

Nästan dubbelt så många behöver examineras för att klara det enorma behovet, menar Skolverket.

– Ska dubbelt så många lärare lockas till utbildningen måste man lyssna på varför de väljer bort läraryrket. Där vet vi att det framför allt beror på den låga lönen och den höga arbetsbelastningen, säger Johanna Jaara Åstrand.

Rekryteringsbehoven är stort i hela landet.

– Det är helt uppenbart att mer måste göras. Behovet är akut och vi får inte stå handfallna inför en av vår tids största utmaningar. Om två veckor träffas politikerna i Almedalen, då förväntar jag mig besked om omedelbara åtgärder för att komma tillrätta med lärarbristen, säger Johanna Jaara Åstrand.

Skolverkets förslag

Skolverket föreslår flera åtgärder för att lösa problemen:

Utreda om det går att skapa fler, snabbare vägar in i läraryrket, utan att kraven sänks.

Permanenta Lärarlyftet – kurser som ger lärare behörigheter de saknar.

Satsa på kompetensutveckling.

Ta tillvara nyanländas lärarkompetens, exempelvis ämneslärare eller modersmålslärare.

Skolhuvudmännen måste ta ett större ansvar för kompetensförsörjningsfrågorna.

Landets lärosäten måste planera och dimensionera lärarutbildningarna så att de anpassas till behoven.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om