Arbetet med den nya Kardonbanan går nu in i sitt slutskede.
Själva inkopplingen blir klar nu i dagarna och i februari nästa år beräknas järnvägen vara klar för trafik.
I samband med att Norrköping får en ny godsjärnväg planeras även för en ny godsbangård på Malmölandet.
Den nuvarande godsbangården, som ligger i anslutning till centralstationen, behöver flyttas för att bereda plats för byggandet av Ostlänken.
En flytt som kommer att bidra till att minska bullernivåerna i centrala Norrköping och skapa möjligheter till stadsutveckling i området för den nuvarande bangården.
Trafikverket har nu fastställt järnvägsplanen för anläggandet av en ny godsbangård på Malmölandet.
– Att godsbangården nu kan börja byggas är självklart ett viktigt beslut för Kardonbanan och för utvecklingen av Malmölandet. Men också för hela projektet med Ostlänken och den stadsutvecklingsprocess som det för med sig i Norrköping, säger Lars Stjernkvist.
Placeringen av den nya bangården blir i direkt anslutning till Kardonbanan som ansluter till Södra stambanan.
Något som gör att företag och industrier i området för en direkt förbindelse till järnvägen.
Bygget av den nya godsbangården är planerat att börja under 2020 och finansieringen görs inom projektet för Ostlänken.