PÄ en yta stor nog för tre fotbollsplaner kommer det, nÀstan med all sÀkerhet, att under augusti öppna upp en tillfÀllig Returpunkt.
Tomten Àr totalt 26 000 kvadratmeter stor och ligger vid korsningen FridhemsvÀgen/FiskebyvÀgen.
Under mÄndagen togs det första spadtaget inför upprÀttandet av anlÀggningen i ena hörnet av tomten samtidigt som arkeologer pÄbörjade en utgrÀvning en bit bort.
Redan i mars pÄbörjade Nodra projektet med den tillfÀlliga Returpunkten men dÄ satte arkeologiska fynd stopp.
Den hÀr gÄngen Àr det dock inte troligt att nÄgot sÄdant sker, sÀger Reidar Magnusson, ansvarig arkeolog vid Stiftelsen för KulturmiljövÄrd som utför utgrÀvningen pÄ uppdrag av LÀnsstyrelsen.
â Möjligtvis om vi skulle hitta ytterligare hĂ€llar som de som finns vid Himmelstalund med det Ă€r inte troligt, sĂ€ger han.
FiskebyomrÄdet tillsammans med hela PryssgÄrden Àr en av de största bronsÄldersboplatserna i Norden, berÀttar Reidar Magnusson.
Syftet med utgrÀvningen som vÀntas avslutas 15 juli Àr att kartlÀgga omrÄdet ytterligare.
â Vi vet att vi kommer hitta mycket. Slutprodukten av den hĂ€r utgrĂ€vningen Ă€r att vi kan se hur de bodde för 2000-3000 Ă„r sedan. Till exempel vad man Ă„t och vilka hantverk man anvĂ€nde.
Anders Karlsson Àr affÀrsomrÄdeschef för avfallsomrÄdet pÄ Nodra. Han Àr glad att Àntligen kunna sÀtta igÄng med bygget av den tillfÀlliga anlÀggningen.
â Det kĂ€nns fantastiskt skönt att komma igĂ„ng nu sĂ„ vi kan hĂ„lla den hĂ€r perioden dĂ„ Returpunkten Ă€r stĂ€ngd sĂ„ kort som möjligt. Min kĂ€nsla Ă€r att det hĂ€r inte kommer att mĂ€rkas av de flesta av vĂ„ra kunder.
Tanken Àr nu att infarten och utfarten till anlÀggningen ska finnas vid FridhemsvÀgen.
â PĂ„ mĂ„nga sĂ€tt blir det hĂ€r en smartare och sĂ€krare anlĂ€ggning Ă€n den pĂ„ Stohagsgatan. Eftersom tomten Ă€r sĂ„ pass stor kommer du som Ă€r kund aldrig behöva möta yrkesmĂ€ssig trafik.
Vad kommer kostnaden för den tillfÀlliga anlÀggningen att landa pÄ?
â Vi Ă„terkommer med det sĂ„ fort vi har fĂ„tt konfirmerade siffror. Vi utgĂ„r just nu frĂ„n de planer vi hade nĂ€r det fanns gott om tid. Nu Ă€r det brĂ„ttom. Men vi tittar pĂ„ om det finns saker vi kan göra smartare och snabbare.
â Jag kan sĂ€ga att kostnaden inte kommer att landa pĂ„ mer Ă€n 10 miljoner kronor. Det var det dyraste alternativet vi hade frĂ„n början, avslutar Anders Karlsson.