Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Sms-krock kan bli miljonsmäll

Den ene spårvagnsföraren höll på att sms:a i mobiltelefonen när han krockade med en annan spårvagn. Och den andre spårvagnsföraren anklagas för bristande uppmärksamhet, när han krockade med spårvagnen framför honom.Nu kräver försäkringsbolaget Trygg-Hansa transportföretaget Veolia på lite drygt 14 miljoner kronor i skadestånd, för spårvagnsolyckorna som inträffade i Norrköping 2008 och 2009.

NORRKÖPING2014-02-27 23:39

Det framgår av en stämningsansökan som inkommit till Solna tingsrätt. Försäkringsbolaget har redan ersatt Norrköpings kommun med de 14 miljonerna, för de omfattande skador som uppkom på spårvagnarna vid olyckorna, eftersom det är kommunen som äger spårvagnarna.

Och nu krävs alltså Veolia på skadeståndsersättningen av försäkringsbolaget.

Den första olyckan 2008 skedde i närheten av Folkets Park. En spårvagn fick tekniskt fel och stod stilla på spåret. Därför fick föraren av den vagnen order att backa in på en vändslinga och samtidigt fick föraren av vagnen närmast bakom order att stanna av.

Körde rakt in

Men dessvärre fick inte föraren av nästa vagn samma order, utan han körde rakt in i den framförvarande spårvagnen.

Den andra olyckan skedde 2009 vid Norr Tull, där den första inblandade spårvagnen stannade vid trafiksignalen. En bakomvarande spårvagn körde sedan rakt in i denna spårvagn och av Veolias egen undersökningsrapport framgår att föraren av den påkörande vagnen brustit i uppmärksamhet, eftersom han var sysselsatt med att sända och ta emot sms i sin mobiltelefon och då inte hade tillräcklig uppsikt framåt.Läs mer i fredagstidningen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om