Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Smärtgränsen inte långt borta

NORRKÖPING
? Det är klart att det finns en undre gräns för hur dåligt Kungsängen får gå, säger Luftfartsverkets marknadsdirektör Dan Lundvall.
? Om utvecklingen fortsätter så här blir naturligtvis frågan, om det är rimligt att upprätthålla flygplatsen i dess nuvarande form.

Norrköping2003-03-08 00:00
Lundvall betonar samtidigt, att där är man för dagen inte framme. Frågan har ännu inte ens ställs. Men om inte utvecklingen vänder för Kungsängen finns frågan snart obönhörligen där, i utvecklingens förlängning.
Under januari minskade passagerarantalet på Kungsängen med 38 procent jämfört med samma tid i fjol, och nu i februari med hela 44 procent.

<b>Lagt om tabellen</b>
Orsaken står inte att finna i Norrköping, utan i det faktum att SAS lagt om sin tidtabell i Köpenhamn.
? Och därför har man inte längre nått fram till förstaavgångarna från Kastrup. Då blir ju endagsförrätningarna så mycket svårare. Där har Norrköpings flygplats blivit ett offer, konstatar Lundvall.
Men offer eller ej, en rejäl uppgång krävs likväl om Kungsängen ska kunna överleva. Däremot vill inte Dan Lundvall specificera, vilka minimikrav som kan ställas. (Luftfartsverket äger ju, som representant för staten, flygplatsen.)
? Nej, det här är ju en helt ny situation, med det här våldsamma fallet och upphörandet av Stockholmslinjen.
? Den här diskussionen kommer först nu att ta sin början. Är utvecklingen bestående eller inte, det blir frågan. Om vi tror vi kan vända trenden komer vi givetvis att satsa för att utöka trafiken från Kungsängen.
Men Lundvall kan inte heller han undvika att notera, att Skavsta nu gör en kraftig framryckning, med ett antal nya destinationer.
? Det är klart att finns en stor risk, att det här tippar över. Skavsta blir ju en mycket stark konkurent till Kungsängen.

<b>Direktbussar</b>
Bolaget Flygbussar sätter ju nu också in ett antal direktbussar till Skavsta från Linköping/Norrköping.
? Regionen måste ta en funderare på, hur den långsiktiga strukturen ska vara. Bor man i Norrköping ligger ju inte Skavsta så långt bort. Men bor man i Linköping så är det däremot ganska långt, den där extra halvtimmen är ju inte så kul.
? Så svaret på frågan hur man ska se på fenomenet Skavsta, det kommer att bero lite på var man bor, summerar Dan Lundvall.
Det kan alltså i varje fall tänkas, att hela frågan om regionflygplatsen, den som tidigare ? i den mån man alls kunde enas om den ? skulle ligga någonstans vid Gistad, den kan mycket väl hamna i ett nytt läge, om växtkraften visar sig stark i Skavsta.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om