Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Slut på Campus gratisbussar

NORRKÖPING
Campus gratisbuss ser ut att förvandlas till en betalbuss.
Det tror i alla fall kanslidirektör Mats Arwidsson, angående bussen mellan Norrköping och Linköping för studenter och personal på universiteten:
- Något måste göras och mycket talar för att de åkande tvingas betala en viss summa, så vi kan nog inte låta alla åka gratis framöver.

Norrköping2002-11-22 00:00
Orsaken är att succén med gratisbussarna, som började rulla i augusti, blivit alltför stor.
- Vi hade kalkylerat med att få en faktura från Östgötatrafiken på cirka tre miljoner kronor, för de uppåt 1.500 påstigande vi räknat med.
- Men det har visat sig att betydligt fler åker med gratisbussarna och nu ser det ut som kostnaden för oss stiger med två, tre gånger så mycket som vi räknat med.
- Ibland tvingas vi åka med fem bussar istället för planerade två, för att alla ska få plats...
-Så nu kanske gratisbussarna försvinner?
- Nej, det tror jag absolut inte, men gratisåkarna får nog räkna med att inte åka helt gratis längre, utan skjuta till en del av kostnaden.

<b>600 kronor/månaden</b>
Normalpriset mellan de två städerna ligger på cirka 600 kronor per månad för studenter och då kanske det vore rimligt om de betalande hälften och att gratisbussarna blir "hälftenbussar" istället?
- Ja, det är i dom banorna vi i universitetsledningen funderar, även om vi inte kommit fram till något biljettpris än. Men vi ska börja titta närmare på det här och ta ett beslut inom ett par veckor.
-Varför satte ni i gratisbussarna över huvudtaget?
- Det finns flera orsaker, säger Mats Arwidsson. För det första ville vi att studenter och personal skulle resa mer miljövänligt än med bil och styrde därför över resandeströmmen mellan städerna till kollektivtrafiken.
- För det andra hoppades vi att studenter sinsemellan och även personal skulle få bättre kontakt och mer umgänge med varandra under bussresorna.
- Men gratisbussarna har som sagt resulterat i en mycket större succé än vi någonsin kunde ana och nu funderar vi på att låta gratisbussarna förvandlas till betalbussar igen, men mycket billigare än den normala taxan för våra studenter och för personal som åker på tjänsteresor.

<b>Beredd att betala</b>
Så här säger Anna Klingström, en av de gratisåkande studenterna:
- Jag är givetvis jätteglad över gratisbussarna, eftersom jag betalade nästan 600 kronor i månaden tidigare.
- Men om det nu blir för dyrt för universitetet med gratisbussar, är jag beredd att betala en mindre summa för att åtminstone få billigare resor än normalbiljetten.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om