ââ Vi har försökt lösa det hĂ€r pĂ„ mĂ„nga olika sĂ€tt utan att lyckas. Vakter var till slut det vi erbjöds, sĂ€ger Kerstin Sanner, rektor för sprĂ„kintroduktionen pĂ„ KungsgĂ„rdsskolan.
Efter ett antal allvarligare hÀndelser, med bland annat en knivskÀrning med rakblad, dÀr en elev dömts till samhÀllstjÀnst, fick rektorn för ett par veckor sedan nog.
â Det var ett stort brĂ„k, med sĂ€kert ett 50-tal personer inblandade, bĂ„de elever pĂ„ skolan men ocksĂ„ folk utifrĂ„n. Alla slogs inte men folk stod och hetsade och hejade pĂ„. Polisen larmades av flera personer. Folk som bor i nĂ€rheten blev rĂ€dda och andra elever och lĂ€rare blev rĂ€dda. Jag kunde inte lĂ€ngre sĂ€kra tryggheten och sĂ€kerheten för elever och anstĂ€llda pĂ„ skolan, sĂ€ger Kerstin Sanner.
LĂ€s mer: Skola tvingas anlita vakter.
Av de nÀrmare 300 elever som gÄr i sprÄkintroduktionsklasser Àr det en handfull killar som stÀller till det.
â Förra Ă„ret var det lugnt pĂ„ skolan, dĂ„ hade vi frĂ€mst nyanlĂ€nda elever frĂ„n Syrien dĂ€r mĂ„nga var högpresterande och skolvana. I Ă„r ser det lite annorlunda ut och det kommer fler ensamkommande flyktingungdomar. De hĂ€r, frĂ€mst tre eleverna, antingen skapar problem eller rör sig dĂ€r det finns problem. De har dĂ„lig impulskontroll och vill inte gĂ„ i skolan, sĂ€ger Kerstin Sanner.
Skolan har aktivt jobbat för att lösa problemen pÄ en massa olika sÀtt och krÀnkningar, mobbning och andra störningar i skolan anmÀls till utbildningskontoret. DÀr har man utsett en person som haft till uppgift att se hur man kan komma tillrÀtta med de elever som missköter sig.
â Jag kan stĂ€nga av elever i en vecka, vilket jag ocksĂ„ gjort, vi har assistent i klassrummet och vi jobbar med olika projekt. PĂ„ utbildningskontoret har man kollat om man kan flytta lever, dela pĂ„ dem, för att pĂ„ sĂ„ vis fĂ„ lugn och ro, sĂ€ger Kerstin Sanner.
Men eftersom de Àr i gymnasieÄldern kan de inte gÄ pÄ tillexempel SFI, svenska för invandrare, och det finns ingen annan skola som har sprÄkintroduktion.
NÀr man nÄr en viss kunskap i svenska kan man fÄ flytta till Ebersteinska gymnasiet, men pÄ den nivÄn Àr inte de hÀr eleverna.
â Och skulle jag frĂ„ga om nĂ„gon annan skola kan ta emot en âvĂ€rstingelevâ skulle de sĂ€ga nej, sĂ€ger Kerstin Sanner.
LÀs mer: Kuratorn jobbar stenhÄrt pÄ skolan.
SjÀlv hade hon hoppats att man skulle fÄ ha en och samma vakt under hela terminen, sÄ att ett förtroende kan byggas och alla kÀnner sig trygga.
ââVi la tre arbetstimmar pĂ„ att informera vakten i mĂ„ndags om vilka elever han ska koncentrera sig pĂ„, hur vi arbetar och vad han förvĂ€ntas göra. SĂ„ fick jag veta att det kommer en ny vakt dagen efter. Det kĂ€nns inte alls bra och vi kan inte lĂ€gga sĂ„ mycket tid varje dag pĂ„ att informera. Jag hoppas att utbildningskontoret, som tar kostnaden för vakten centralt, ocksĂ„ kan pĂ„verka att vi fĂ„r en och samma vakt fram till sommaren, sĂ€ger Kerstin Sanner.
De fem elever som stÀller till problem Àr i första hand i behov av terapi, de har mÄnga obearbetade trauman med sig, men till primÀrvÄrden Àr det kö och ingen har tid att ta emot dem.
â VĂ„r kurator har Ă€ven KBT-utbildning sĂ„ hon har börjat med KBT-samtal med en av eleverna, men det hĂ€r gĂ„r egentligen utanför vad vĂ„r egen elevhĂ€lsa fĂ„r behandla. Men vi mĂ„ste göra nĂ„got i vĂ€ntan pĂ„ att de ska fĂ„ adekvat behandling. Att de mĂ„r dĂ„ligt Ă€r inte bra för nĂ„gon, sĂ€ger Kerstin Sanner.