Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Skolstart med skriftliga omdömen från ettan

I dag är det skolstart. Nytt i höst är att eleverna ska få skriftliga omdömen från första klass. Tamburinens skola i Klockaretorpet ligger redan långt framme. - Vi har ett system där det här passar in. Det är enkelt för oss, säger rektor Helena Höglund.

Börjar ettan idag. Erik Könemann, 6, som igår åt pannkakor i matsalen på fritids på Tamburinens skola ser fram emot skolstarten och att få lära sig att läsa.Foto: Robert Svensson

Börjar ettan idag. Erik Könemann, 6, som igår åt pannkakor i matsalen på fritids på Tamburinens skola ser fram emot skolstarten och att få lära sig att läsa.Foto: Robert Svensson

Foto: Robert Svensson

NORRKÖPING2008-08-19 03:00
- Vi hade ett dokument som vi har delgivit alla föräldrar inför utvecklingssamtalen, där läraren har sammanfattat hur eleven ligger till, säger Helena Höglund. - Blanketten heter "Nulägesbeskrivning", inflikar skolans andra rektor, Lothy Wärn Wallström. Den har vi har använt i några år. Den har inte haft karaktären av betyg, vilket det får vara nu.- Men det kommer också fortsättningsvis att vara löpande text, betonar Helena Höglund. Det här med karaktären av betyg, det innebär för vår del bara att vi hjälper föräldrarna att förstå hur eleven ligger till. "I matematiken så ligger ditt barn långt fram och arbetar nu med extrauppgifter. Eller i svenskan behöver läsandet utvecklas och barnet få stöd på det här sättet. Vi sätter inga siffror eller bokstäver. Det kommer ni inte att göra nu heller?- Nej, säger Helena Höglund som inte tycker att barn ska ha betyg i årskurs 1.Bygga vidare på
Tamburinens skola har i fyra år jobbat med individuella utvecklingsplaner, med stegöversikter, där man följer elevens lärande. Varje elev har en egen pärm, med en flik för varje ämne, där man analyserat vilka kunskapssteg eleven ska ta för att nå målen. - Det är ett material där man kan se väldigt tydligt hur långt fram eleven kommit, säger Helena Höglund. Det gör vi en sammanfattning av. Är det här förväntat av årskursen, kräver det här extra stöd för att man ska hänga med i fortsättningen? Nulägesbeskrivningen har alla föräldrar fått hemskickad inför utvecklingssamtalen en gång per termin.- Det är det vi ska bygga vidare på nu, säger Lothy Wärn Wallström.- Jag tror att den förändring som kan bli, är att vi kopplar tydligare till målen i läroplanen, i texten, säger Helena Höglund.- Nu har vi fått nya nationella uppnåendemål i årskurs 3, vilket hjälper oss att vara tydligare med om de når målen, i de tidiga åldrarna. Tidigare har vi siktat mot år 5. Ett vanligt betyg är mer ett kvitto på att "så här blev det".- Vi gör ett skriftligt omdöme som vi sedan kan använda för att fortsätta arbeta med lärandet, säger Helena Höglund som betonar vikten av att ha en bra kommunikation med föräldrarna.Sträva efter att fler elever ska nå högre, går som en röd tråd genom hela Klockaretorpsspåret - Tamburinen, Klockaretorpsskolan och Borgsmo.- Resultaten hos oss har ökat, säger Helena Höglund.
Höstterminen 2008 införs skriftliga omdömen från första klass.Minst en gång varje termin, i samband med utvecklingssamtalet, ska läraren i varje ämne skriva ned hur det går för eleven i relation till målen i läroplanen och kursplanerna.Det är upp till rektorn att besluta hur omdömena ska utformas.Källa: Utbildningsdepartementet
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om