Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Skolskjutsar för miljoner

Ska maximala restiden för skolskjuts, även med gångtiden till avreseplatsen inräknad, sänkas till 60 minuter?
Och maximala avståndet från hemmet till avreseplatsen bli 2 km, även för mellan- och högstadieelever?
Det är i varje fall vad kollektivtrafiknämnden kan förväntas vilja.

NORRKÖPING2007-01-20 06:00
Bakgrunden är ett uppdrag från kommunfullmäktige om att ta fram olika förslag till avståndsregler för skolskjuts.
Det har kollektivtrafikenheten nu gjort, och därvid också självt stannat för ett av förslagen. Saken ska närmast upp i kollektivtrafiknämnden, som - kan man nog vara rätt säker på - kommer att vara av samma åsikt.
Sedan blir då frågan, vad de styrande organen säger om saken. Med den föreslagna ordningen blir det hela nämligen betydligt dyrare.

Inte överstiga
Idag gäller att restiden i själva skolskjutsen inte ska överstiga 60 minuter. Men med det nya förslaget inkluderas även gångtiden mellan hemmet och uppsamlingsplatsen i den maxtid, som resan får ta. Det innebär då att själva skjutsen måste skötas betydligt snabbare och "effektivare" än nu.
Därtill föreslås då avståndsreglerna sänkta, så att för alla ska gälla de maximala 2 km från hemmet till uppsamlingsplatsen som idag enbart omfattar lågstadielever. Medan det för mellanstadieelever idag handlar om tre km, och för högstadiet fyra km som max.
Däremot blir reglerna för det avstånd från skolan, som berättigar till skolskjuts, oförändrat. Liksom ambitionen att ingen (annat än i undantagsfall) ska behöva stiga på skolskjutsen före klockan sju. Sammanlagda väntetiden på skolan - före skoldagens början, och sedan i väntan på bussen - bör inte få överstiga fem timmar under en vecka.

Beslut snart
De här förändringarna kan inte genomföras nu till hösten, men väl till läsåret 2008/09. Men det förutsätter då att beslut fattas rätt snart, och inte senare än i mars. Det tar nämligen sin tid att upphandla rätt antal bussar.
Om fler elever ska hämtas närmare hemmet behövs det fler mindre bussar, som kan köra och vända även på mindre vägar. I själva verket krävs här en total omplanering av kommunens skolskjutsar.
Problemet är då kostnaderna. Med fler bussar, och mer skjutsande, blir det ju också avsevärt dyrare.
I dagsläget beräknas kostnadsökningen till 7,8 milj kr per år, av vilket kollektivtrafiknämnden bedöms kunna klara 1,5 milj kr inom befintlig budget. Men resterande 6,3 milj kr måste tillskjutas av kommunfullmäktige.
Det hela blir då en politisk prioriteringsfråga. Där man ju från kommunens sida kan komma att stanna för något av de mindre kostsamma alternativ, som kollektivtrafiknämnden också har tagit fram.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om