Dejan Durmis vill inte ställa upp på en telefonintervju men svarar på frågor om skolans betygssättningen via mejl.
Hur förklarar du att så många elever fått högre betyg än vad de presterat på nationella proven?
– Det handlar om att lärarna som sätter betyg har gjort en annorlunda bedömning än Skolinspektionen kring hur stor vikt resultaten på de nationella proven ska ha. Jag har begärt in analysunderlag från betygsättande lärare som har tagit hänsyn till tidigare bedömningsunderlag och de kunskaper eleven visat från att eleven skrivit nationella prov fram till betygsättning. Vi tar till oss av Skolinspektionens föreläggande gällande detta och vid framtida betygsättning kommer resultaten på det nationella provet att tillmätas än större betydelse än idag.
Det framstår som så kallade glädjebetyg, kommentar till det?
– Jag håller inte med om det. Glädjebetyg för mig är när betyg systematiskt sätts för högt och det vill jag understryka inte är fallet här. Det rör sig istället om att lärarna som sätter betyg har gjort en annorlunda bedömning än Skolinspektionen kring hur stor vikt resultaten på de nationella proven ska ha. Som sagt kommer vi framöver att rätta oss efter Skolinspektionen här.
Varför har ni inte följt reglerna som gäller kring vilka som får signera betygen?
– Här rör det sig dessvärre om handhavandefel från vår sida. Vi har redan föregående läsår inlett ett utbildningsarbete på skolan om frågan. Detta arbete kommer att fortsätta under året för att säkerställa att de rutiner vi har efterföljs, så att dessa fel inte upprepas i framtiden.
Hur jobbar ni med att åtgärda bristerna?
– Vi har ett ständigt pågående kvalitetsarbete, där Skolinspektionen är en viktig aktör, och har redan genomfört ett antal kvalitetshöjande åtgärder samt fått uppdatera rutiner på plats. Granskningen som genomförts berör de senaste tre årens verksamhet på skolan och situationen idag är betydligt bättre än tidigare. Vi tar dock förstås alltid förelägganden från Skolinspektionen på största allvar och jag kommer att leda arbetet för att säkerställa att våra rutiner följs så att de brister Skolinspektionen uppmärksammat åtgärdas snabbt.