Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Skilda världar

NORRKÖPING
- Tullutredningen är rent okunnig om Norrköpings hamn och näringsliv, dundrar hamndirektör Bengt-Erik Bengtsson.
Men Tullverkets överdirektör Göran Ekström håller inte direkt med.
- Nej, jag vågar nog hävda att vi penetrerat det här både framlänges och baklänges. Men vi är fortfarande öppna för argument.

Norrköpings hamndirektör Bengt-Erik Bengtsson ser det som helt nödvändigt med ett tullservicekontor på nära håll. Han är ytterst kritisk mot Tullverkets utredning.
FOTO: ROBERT SVENSSON

Norrköpings hamndirektör Bengt-Erik Bengtsson ser det som helt nödvändigt med ett tullservicekontor på nära håll. Han är ytterst kritisk mot Tullverkets utredning. FOTO: ROBERT SVENSSON

Foto: Fotograf saknas!

Norrköping2003-09-27 06:00
När man ställer samma frågor till den lokale hamndirektören och till tullens höge chef, då märker man mycket snart att de har helt olika horisonter, helt olika sätt att se på saken. Det är, som man säger, lite av skilda världar.
Nu ska i alla fall en delegation från Norrköping, erfar Folkbladet, snart träffa tullens utredare. Då lägger de säkert fram allt det som utredarna - i varje fall om man får tro hamndirektören - inte verkar ha haft en aning om.
Såsom att Norrköpings hamn av såväl trafikverken som näringslivet pekats ut som en av fyra viktiga sk intermodala noder (platser för omlastning mellan alla transportslag) inom den nordiska triangeln.

<b>Helt absurt</b>
Bengt-Erik Bengtsson är upprörd över förslaget att dra in tullens servicekontor i Norrköping. I fortsättning ska tullen bara ha fyra servicekontor. Stockholm, Göteborg, Malmö - och så Jönköping, vilket enligt Bengtsson är helt absurt. Norrköping är ju så mycket mer av ett transportcentrum än Jönköping.
På det svarar dock Göran Ekström, ansvarig för Tullverkets häromdagen framlagda utredningsrapport:
- Vi bygger på genomgångar med branschorganisationen Svensk handel, som pekat ut Jönköping som ett framtida viktigt transportcentrum. Därför föreslog vi ett servicekontor dit, fast vi från början inte tänkt oss det.
Bengt-Erik Bengtsson befarar att Tullverkets, enligt hans mening, okunnighet om Norrköping beror på dåligt lobbyarbete från regionens sida. Men Göran Ekström säger, att så ligger det inte alls till:
- Det är inte nån som försökt lobba, så där är Norrköping varken bättre eller sämre. Så går det ju heller inte till, och vi måste ju hursomhelst ändå göra våra egna bedömningar.
Men Bengt-Erik Bengtsson har mer att anföra:
- I en sådan här stor hamn måste vi ha närhet till tullen. Det går inte att lösa allt på elektronisk väg, utan här krävs praktiska lösningar.
- Om nån kräver besiktning skulle vi få vänta på att det kommer någon tullare hit från Stockholm eller Malmö. Det kommer inte att fungera, företagen kommer inte att acceptera sådana dröjsmål.

<b>Har kunnat lösas</b>
Men Göran Ekström ser saken från en helt annan horisont:
- Vi har ju tagit fram allt fler enkla metoder. Man kan tulldeklarera på Internet, så har man bara en PC är det ju inga problem med det. Allt det här har vi ju också löst på andra ställen, där vi heller inte finns fysiskt närvarande.
- Det är ju inte så att vi plötsligt kommer på att kontrollera någon transport, och då åker ner från Stockholm och låter transporten vänta under tiden. Utan i så fall är vi ju där när kontrollen ska göras. Så inte blir det någon tidsförlust för det, säger Ekström.

<b>Inte som dagens</b>
Men Bengt-Erik Bengtsson vidhåller att det måste finnas ett servicekontor i Norrköping. Som inte behöver ha samma dimensioner som dagens, men det krävs i alla fall fem-sju man på de här sysslorna (utöver de nio som sagts ska vara kvar och ägna sig åt information, revision mm).
Han är dock också införstådd med, att elektroniken kan komma att förändra en hel del.
- Lägger man om hela systemet, då kan det naturligtvis fungera även på annat sätt, säger han.
Detta är då också just vad Tullverket är inne på. I utredningen talas mycket om elektronisk hantering, om det virtuella tullkontoret, om att skapa ett "fullständigt elektroniskt flöde".
Sunt förnuft
Men än finns alltså tid att påverka, och visa på Norrköpings alla fördelar.
- Jag tror att sunt förnuft kommer att råda inom tullen, säger Bengt-Erik Bengtsson förtröstansfullt.
Och Göran Ekström:
- Naturligtvis ska vi titta på argumenten, och på det underlag som man kan ha. Vi ska se om det finns några möjligheter att omprioritera.
- Inom de knappa resurser som vi har, tillägger han.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om