Skepsis i Krokek till Ostlänken
KROKEKSnabbjärnväg där tågen susar fram i 350 km/tim är inget för Krokeksborna!Åtminstone visade de närvarande vid det fullsatta informationsmötet i Råsslaskolans matsal igårkväll, stor misstro mot hela projektet och förslagen på nya spårdragningar i omgivningen.
Vi från föreningen Nej till ny järnväg anser att inget av de tre förslagen till sträckning av Ostlänken är bra, eftersom vi redan förstört vår natur tillräckligt, utan att vi behöver bygga mer järnväg, menade Åke Karlsson från föreningen. FOTO: JANNE FORSBY
Foto: Fotograf saknas!
- Med den nya snabbjärnvägen kommer vi att kunna utveckla Norrköping- och Linköpingsregionen, genom att fler människor och företag kan flytta hit från Stockholm, eftersom pendlandet förbättras rejält.
- Effekterna av det är att vi får mer skatteintäkter till exempelvis vård, skola och omsorg.
Keivan Ashhami, expert från bolaget Nyköping-Östgötalänken AB, fyllde på med positiva tongångar:
- Den förstudie vi nu gör, bygger bland annat på ett 40-tal tidigare utredningar, cirka 300 skriftliga synpunkter från berörda människor och vi kan under mars och april fortsätta ta emot synpunkter.
- Och om allt går som det ska är förstudien klar i maj och sedan kommer Banverkets övervägande angående de olika förslagen under sensommaren.
Åke Karlsson i föreningen "Nej till ny järnväg" tog dock fram storsläggan:
- Vi motsätter oss alla tre lagda förslagen till olika bansträckningar och att man inte fortsätter förstöra vår natur. Det räcker så gott med den förstörelse som nuvarande järnvägar, kraftledningar och vägar har åsamkat naturen.
- Och att nu satsa ytterligare 100 miljarder på järnvägsutbyggnad, som regeringen vill, trots att man inte har pengarna utan måste låna till dem, är ju helt oförsvarligt.
Gunnar Bredin (m) som sitter i bolagsstyrelsen försvarade dock bestämt förstudien:
- Vi har ju en förstudie nu, för att se OM vi ska bygga Ostlänken, så förstudien förstår jag inte att ni kritiserar. Lämna era synpunkter istället, så vägs de in i förstudien innan ett beslut tas där i maj.
- Jag kan nämna att Linköpingsborna är entusiastiska över planerna på Ostlänken och Nyköpingsborna är mycket engagerade. Så jag tror och hoppas att den kan bli av, OM det visar sig vara en bra satsning.
<b>Bra möten</b>
Det här var tredje informationsmötet den här veckan om Ostlänken. Tidigare möten har varit i Kimstad och Åby och Mattias Ottosson summerar mötena så här:
- Jag tycker absolut att det varit tre mycket bra informationsmöten.
- De har alla varit välbesökta och debatten har varit bra, med både givande och tagande, eftersom åsikterna är olika angående Ostlänken och en del människor känner oro och andra är positiva till den här framtidssatsningen, precis som jag själv.
- Men det har kommit fram många nya synpunkter och idéer, som vi politiker tar med ossi förstudien, lovade Mattias Ottossn.
Vad händer nu med Ostlänken?
- Förhoppningsvis överlämnas förstudien till Banverket i maj och de gör sedan en järnvägsutredning, där de mejslar fram ett förslag till sträckning av Ostlänken.
- Det kan, vad jag förstår, bli ett av de tre förslag som finns, eller kanske en blandning av de tre förslagen. Det återstår att se vad Banverket har för åsikter i den här frågan.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!