"SJ måste gå med vinst"
NORRKÖPING- SJ är ett vinstdrivande företag och alla förändringar vi gjort av tågtrafiken mellan Norrköping och Stockholm, beror på behov och efterfrågan från resenärerna.Det säger marknadschefen Anna Hallin på SJ:s division fjärrtrafik, angående Norrköpings kommuns protester om försämring av morgon- och kvällstågtrafiken till och från Stockholm, som vi skrev om i tisdagstidningen.
- Att vi dragit bort X 2000 beror på att de fordonen behövs på sträckan Stockholm - Göteborg som är mycket lönsammare för SJ och vi har bara tillgång till ett begränsat antal X 2000, säger Anna Hallin.
- Att ett av de två morgontågen försvunnit helt från tidtabellen beror på att det var för låg beläggning. Däremot kan jag nämna att vi satt in fler förstaklassplatser på 6.50, eftersom det fanns behov av detta och alla dessa platser har varsitt eluttag, vilket inte ens finns på alla platser på X 2000.
<B>? Indragningen av kvällståget 21.25 då?</B>
- Samma sak där, att det var för dålig beläggning för att vara lönsamt och då kan vi inte köra det tåget, eftersom SJ som sagt är ett vinstdrivande företag.
- Så nu går sista X 2000 från Stockholm till Norrköping 18.15 och sedan går Kustpilen med ett tåg 20.40.
<B>? Kan man hoppas på en förbättring inför nästa ändring av tidtabellen?</B>
- Det kan man aldrig lova, men däremot kan jag berätta att vi på SJ:s marknadsavdelning, ser Östergötland som en viktig framtida marknad för oss. Därför har vi också haft träffar med kommunledningen i bland annat Norrköping.
- Så vi kommer att arbeta vidare med tågförbindelserna med Östergötland och försöka utveckla dem vartefter behovet och efterfrågan förändras.
- Jag kan lova att vi följer utvecklingen kontinuerligt, säger Anna Hallin. Och ett faktum är att vi har 23 avgångar i vardera riktningen Norrköping - Stockholm idag och dessutom som sagt ökad kapacitet på det tidiga morgontåget från Norrköping.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!