Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

”Sista-minuten-mackan” siktar på final

En innovativ marknadsföringskanal mixat med sista-minuten-råvaror, är konceptet som ska ta fyra UF-företagare långt är det tänkt.

Ungt företag. "Sista minutenmackan" mixar marknadsföring med hållbarhet. Henric Nicklasson, Emmelie Holgersson , Alice Wadér och Oliver Selin går från Kunskapsgymansiet.

Ungt företag. "Sista minutenmackan" mixar marknadsföring med hållbarhet. Henric Nicklasson, Emmelie Holgersson , Alice Wadér och Oliver Selin går från Kunskapsgymansiet.

Foto: Mikael Svensson

NORRKÖPING2015-02-11 15:40

Under onsdagen besökte 17 UF-företag från länet Näringslivets Hus i Linköping för att presentera sin affärsidé för en jury. Det handlar om tredjeklassare från olika gymnasieskolor som sedan i höstas drivit sina företag. Ett av företagen som fanns på plats var "Sista-minuten-mackan" från Kunskapsgymnasiet, som drivs av Alice Wadér, Emelie Holgersson, Oliver Selin och Henric Nicklasson.

– Det gick bra, det var roligt men lite nervöst. De frågade kring hur vi tänkt med framtiden och praktiska frågor hur vi skulle utveckla vårt företag, säger Alice, som är vd, och berättar om företaget:

– Vi har startat en innovativ marknadskanal där vi har en cykel med en låda fram, där vi säljer reklamplatser till företag som kan exponera sin logga. Tillsammans med det delar vi ut gratis mackor som är gjorda på sista-minuten-råvaror, alltså råvaror som håller närma sig utgångsdatum, som vi fått av affärer.

Idén kom de på efter en inspirationsföreläsning med multientreprenören Michel Issa i höstas.

– Vi ville göra något för miljön också, och då kom idén med mackorna upp, fortsätter Alice.

Företagets idé har tagits emot väl, menar Oliver Selin, som ekonomiansvarig

– Vi kanske inte hade bästa försäljningstekniken från början, men när vi väl kunde bestämma tid med företag så har alla tyckt att det varit bra. Även folk som kommit förbi oss på stan har velat diskutera och prata om företaget, säger han.

Just nu finns en cykel i företaget, men det kan bli flera.

– Vi har tänkt cykla runt med vagnen i innerstan i Norrköping till en början. Men i framtiden hoppas vi kunna utöka först här och sedan i andra städer, säger Emelie Holgersson som är inköpsansvarig

– Det blir ett bra sommarjobb till en början. Men det finns ett stort intresse så det är klart vi hoppas på att bli större, säger Henric Nicklasson, som är marknadsansvarig.

Sex av UF-företagen går nu vidare till finalen på den regionala UF-mässan i början av mars. En slutgiltig vinnare får representera Ung Företagsamhet i Östergötland på SM i UF-företagande på Älvsjömässan den 11-12 maj.

– Det hoppas vi på! säger alla fyra samstämmigt.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om