SÖDERKÖPING
– Ja, nu gäller det att lämna in sina eventuella synpunkter på det här projektet till oss på Trafikverket, säger projektledaren Jonas Danielsson, som själv var i Söderköping på fredagen, när den nya utställningen öppnades.
En utställning där man kan läsa om alla fakta i tjocka pärmar och titta på kartor, angående detaljer om planerna för förbifarten.
Utställningen finns att beskåda på bland annat Söderköpings kommunhus och på Söderköpings stadsbibliotek Stinsen. Och ett antal människor kom till kommunhuset på fredagsmorgonen, direkt när utställningen öppnades.
– Utställningen och granskningstiden pågår fram till och med 16 augusti och innan dess måste vi ha fått in synpunkter från allmänheten om det här projektet.
Men att det blir en akvedukt, det vill säga att E 22 kommer att gå under Göta kanal är helt klart?
– Vi kommer att gå vidare med förslaget att det ska bli en akvedukt och lägger fast en sådan profil på vägen. Sedan kommer vi att lämna över detta till en totalentreprenör, som ska projektera och ta fram mer tekniska handlingar, för hur akvedukten och förbifarten ska bygga.
När är det tänkt att byggstarten sker och när kan trafiken börjar köra på den nya förbifarten?
– Den är tänkt att starta 2022, men det finns tolkningar angående det beslutet också, säger Jonas Danielsson. Men preliminär byggstart är i alla fall tänkt då och att vi då har klart med en totalentreprenör för hela projektet.
– Men innan byggstart måste totalentreprenören börja projektera, ta fram tekniska handlingar och övertyga oss på Trafikverket om att deras planer kommer att fungera. Den processen brukar ta cirka ett halvår, innan vi sedan ser de stora grävmaskinerna rulla fram.
– Och redan innan vi är överens, så kan entreprenören gå ut och fälla skog och andra förberedelser för byggnationen.
Och när kommer första bilen att åka på den nya förbifarten under Göta kanal?
– Det kommer att ske i slutet av 2025, enligt vår planering.
Hur känner du själv just nu inför projektet?
– Jag märker ju att det finns många olika viljor kring det här projektet med förbifarten. Det berör väldigt många och det finns olika perspektiv att ta hänsyn till. Jag står här för statens räkning, men jag ska försöka samordna det statliga, det regionala, det kommunala och det enskilda perspektivet. Och det är inte jättelätt att få ihop, så ibland blir tyvärr en del lite klämda på foten, det går inte att undvika det.
– Men vi tror i alla fall från statens sida, att vi nu har en vägplan som vi vill gå vidare med.
Kommunalrådet Peter Karlström (C), som är med i referensgruppen för E 22-an, var också på plats på fredagsmorgonen:
– Vi har väntat länge på den här vägplanen, som nu presenteras här idag. Sedan är det viktigt att vi bevakar att det blir så bra som möjligt för invånarna i Söderköping och för Söderköpings kommun.
– Det är massor med detaljer, många korsningar och många fastigheter som är berörda. Nu ska vi jobba vidare med avtalet med Trafikverket, med den så kallade medfinansieringen. Det finns ett sådant avtal, men sedan dess har mycket ändrats i planerna och det måste vi diskutera vidare om och försöka komma överens om det ekonomiska.