NORRKÖPING
– Ulappa är en gammal segelbåt som är byggd 1965 och vi vet att hon börjar läcka varje år vid sjösättningen. Men sedan börjar träet att svälla och då tätnar hon ganska fort.
Folkbladet fick vara med Ulappa på hela resan från uppläggningsplatsen på Herstaberg och sedan transporten ner till iläggningsplatsen.
En transport som marinaägaren Dick Larsson från Alvarbåtar skötte.
– Det fungerar väldigt smidigt med den här motordrivna vagnen, som jag hämtar båtarna med och sedan bara kör ner dem till sjön och lägger i dem.
Har du redan nu sjösatt några båtar?
– Det är väl ett tiotal hittills, men veckan efter påsk har jag många beställningar från båtägare som vill ha i sin båt i vattnet.
Är det ungefär som det brukar vara?
– Nej, det är lite tidigare isättningsrusch i år, än normalt och det beror väl på den tidiga våren.
Hur många båtar ligger upplagda här på Herstaberg?
– Det är ungefär 600 båtar.
Parallellt med intervjun, förflyttas Ulappa ner i vattnet och förtöjs därefter vid en brygga.
Har det varit mycket jobb i vinter med båten?
– Det handlar om att skrapa och fernissa båten varje vinter och det går åt ungefär två, tre helger, säger John Askling. Men vi är två familjer som äger båten och jobbar med den, så det brukar gå bra.
– Det är oftast roligt att komma ner hit till varvet med en termos kaffe och bröd och varva fika med arbete på båten.
Blir det några långresor i sommar med Ulappa?
– Nej, inga längre, utan vi kommer nog att hålla till i östgötaskärgården, säger John Askling. Men tidigare somrar har vi i alla fall seglat Gotland Runt och bort till västkusten.